Hej babyboom 2015!

Har ni sett på maken vad folk förökar sig den här hösten? Först ut var Blondinbella och därefter smattrade det bara till med gravida kvinnor i mitt flöde: Josefin, Elaine, Claudia Galli Concha, Annie, Marja. Dessutom är det många i min lilla stad som väntar barn – en riktig babyboom vår och sommar 2015 alltså. Hade jag själv inte varit gravid hade jag troligen inte läst dessa inlägg om graviditeter och känt mig så engagerad som nu. Fast nu är jag gravid och det känns så häftigt att så många i flöde och omgivning ska ha barn samtidigt som jag.

IMG_0306

Framför allt tycker jag att det är fantastiskt att det föds tre PCOS-bebisar. Min lilla groda, Josefins mini och Annies bäbis. Det är häftigt att tre kvinnor som har kämpat med sin PCOS blir gravida. Eller ja, det är häftigt att kvinnor (par) som kämpar för att bli gravida faktiskt blir det – för även om jag inte har gått inför att bli gravid vet jag att det är långt ifrån enkelt att bli gravid bara för att man vill det. Josefin, Annie och jag har tämligen olika historier om hur våra barn har lyckats komma till världen, men gemensamt är att vi alla tre har lagt ner tid på att må bra i våra kroppar. Att ha en hormonell obalans är många gånger svårt och det ger symptom på olika sätt. Vad vi alla har gjort är att ge våra kroppar kost som ger mycket näring, vi har tränat och yogat men också skapat tillfällen för återhämtning och vila. Ofantligt lite fokus har legat på onaturliga preparat som vården generellt erbjuder och istället har fokus varit att ta hand om kroppen och ge sig själv de bästa förutsättningarna för att må bra. Jag har följt dessa tjejer i flera år och jag känner mig genuint glad för alla skull att det kommer att komma barn till världen – efterlängtade barn.

Mina bästa råd till dig med PCOS är först och främst lägga fokus på din kost. Att ge kroppen sådant den är gjord för och att undvika eller helt avstå sådant som skapar oreda och ger hormonell obalans i kroppen. Detta är givetvis olika för olika individer, men för mg har det framför allt varit att bli av med ett sockerberoende och därmed undvika socker och vetemjöl. Det är sådant som varken (min) hjärna eller (min) kropp hanterar särskilt bra och att göra den förändringen i kosten har spelat stor roll. Därefter är det viktigt med både träning och återhämtning – att vara i balans i kroppen. Många kvinnor med PCOS kämpar med övervikt och genom att ge kroppen bättre förutsättning att må bra kan också hormonbalansen bli bättre. Viktigt är dock att också ägna sig åt sådant som ger avslappning och återhämtning – det är lätt hänt att ta i på tok för mycket och träna, träna, träna. För mig blev yoga och meditation andningshålet – det gav balans i tillvaron och gav positiva effekter för både kropp och själ. För dig kanske andningshålet är en kväll på soffan med någon du tycker om eller att dricka en kopp te med en kär vän. Det viktiga är att du ägnar dig åt sådant som får dig att må bra. Lagom in på alla delar – det ger balans i tillvaron.

Kommentera

