YOGAMOM365: Avslappning del ett

Anja_vecka1

Välkommen till ett nytt inspirationstema i YOGAMOM365 som den här månaden handlar om avslappning. Ett tema som ligger mig oerhört varmt om hjärtat eftersom jag en gång hade stora problem med att slappna av, återhämta mig och ta det lugnt. Den här veckan är det Anja Bergh som vägleder och pratar om hur du kan få in avslappning i vardagen. ”Yoga is skill in action” skriver Anja och menar att det innebär att välja vilken känsloton hon vill leva i. Anja beskriver i det första inlägget i temat att hon märker av att hon tidvis reagerar tvärtemot vad hon vill känna. Hon vill känna sig avslappnad och lugn men blir barsk, kort och sluter sig. Hon skriver ”Jag vill älska någon förutsättningslöst så jag ändrar mig för att göra mig älskbar, vilket ger precis motsatt effekt på hur jag mår, hur jag upplever stunden och mitt eget liv. Det är som att gå i försvar för ett tillstånd som jag anser bräckligt, som någon annan kan ta ifrån mig. Känner du igen dig?”

Jag känner igen mig. På många sätt. Dels har jag tack vare yoga och meditation lärt mig att vara mer närvarande i mig själv. Tidigare hade jag svårt att slappna av och ta det lugnt för det kändes som att jag alltid behövde uträtta något. Jag kände mig dålig när jag gjorde ingenting, och såg alltid till att ha olika projekt att styra med. För mig höll det på att gå fel och för att inte krascha in i den berömda väggen behövde jag bli medveten och erkänna för mig själv vilken prestationsprinsessa jag var. Det var Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig som gav mig dåligt samvete. Det var hon som aldrig var nöjd. Genom yogan lärde jag mig att slappna av, om än till en början för små korta stunder. Jag insåg hur viktigt det var för mig att tona in stunden jag befann mig i istället för att ideligen fundera och fantisera om det som skulle komma sen. Att praktisera yoga och att slappna av gav mig verktyg att vara här och nu, att komma ner på jorden. Att praktisera yoga och slappna av gav mig mer tålamod, vilket på många sätt hjälpte mig när jag ibland kände att det kokade över där på insidan. Jag blev lugnare som person och kunde hantera svåra situationer på bättre sätt eftersom jag kunde vara närvarande i nuet och jag var medveten om mina känslor. Det var inte bara tålamod och en lugnare personlighet som kom av förmågan att slappna av utan jag landade dessutom i mig själv på ett annat sätt. Jag har i många relationer förställt mig och försökt att vara någon jag inte är – vilket resulterade att jag hade svårt att öppna mig. Att praktisera yoga och att slappna av gjorde att jag lärde känna mig själv vilket också skapade andra möjligheter för mig att vara i en relation. Något som har spelat stor roll för mig under det senaste året.

Jag tror att många människor känner igen sig när jag säger att det är svårt att slappna av. Vi har tusen bollar i luften och många projekt att genomföra på jobbet, i skolan, i hemmet, med vännerna och i våra relationer. Det är mycket vi får för oss att vi ska vara på en och samma gång. Innan jag förälskade mig i yoga och innan jag omvärderade mitt liv och bestämde mig för vad jag ville fylla det med kunde jag ibland känna att jag brann på insidan. Det tempo jag höll var så högt att jag självtände och helt saknade förmåga att släcka elden. Att sova om nätterna var långt i från tillräckligt – jag kände mig ändå slutkörd. Jag vet att det är en känsla många kan ta till sig – att ständigt känna sig trött och sliten. Då behöver vi lära oss att slappna av och ge oss tid att återhämta oss. Jag tror dessutom att många människor vet vad det innebär att ha energitjuvar i omgivningen. Hur de suger musten ur en. Precis som Anja har jag under åren omvärderat innebörden av energitjuvar och håller idag med Anja när hon skriver att den enda som kan läcka energi är individen. Det innebär att du behöver låta dig själv ta plats i ditt eget liv och att du inte skyller dina tillkortakommanden på andra. Istället för att ge energitjuvarna skulden kan du eliminera dem om du behöver och lära dig att hålla fokus på dig själv. ”Vi kan kalla det avslappning, men vi kan också kalla det att vara uppmärksam, tillgänglig och att bemöta oss själva med respekt.”

Jag hoppas att du följer med oss i gruppen YOGAMOM365 och tar del av de inspirerande inläggen för temat avslappning och att du ger dig själv tid för återhämtning och avslappning de kommande veckorna. Om du är sådan som jag brukade vara kan den här månaden ge dig nya perspektiv och verktyg för att få in avslappning i din vardag – du kan bli mer uppmärksam, tillgänglig och bemöta dig själv med respekt. Här hittar du videorekommendationer från Yogobe för den första veckan. Njut!

2 thoughts on “YOGAMOM365: Avslappning del ett

Kommentera

