Tips på julklappar till dig som vill vara lite mer eko

Eftersom jag under året har provat olika ekologiska och mer vänliga produkter för kroppen tänkte jag tipsa på julklappar – kanske för dig att önska eller för dig att ge bort till någon du tycker om. Jag samlar några av mina favoriter och boostar för sådant jag själv tycker verkar vara bra och prisvärt – att önska runt i ring kostar ingenting.

Först ut är yogabolster och yogablock som du hittar i Yogobes nya webshop. Yogobe smygstartade sin weshop under hösten och själv tycker jag att det är finemang att kunna handla saker på ett och samma ställa. Från Yogobes sida menar man att shopen är en början, knoppen på en liten blomma och att de gärna mottar funderingar och tankar angående sådant en tycker bör finnas. Själv önskar jag mig både bolster och block i julklapp eftersom jag saknar båda i min praktik på mattan.

bolster och block - yogobe

Jag har under min graviditet ätit både D-vitamin och Probioplex från Helhetshälsa. Jag tycker att Helhetshälsa erbjuder produkter till bra kvalitet och till bra priser och mer och mer ser jag hur märket letar sig in bland hyllorna i hälsokostaffärer. Något jag varmt rekommenderar är också deras Psylliumfröskal, även kallad fiberhusk. Jag har använt det till glutenfri bakning och tänkte under mitt kommande jullov att prova ett alternativt recept på Lussekatter – något jag är helt tokig i men mår inte särskilt bra av att överkonsumera vetemjöl.

helhetshälsa

 

Maria Åkerberg har fantastiska produkter för hår och hud, även om min gravidhud inte riktigt fungerar ihop med hudprodukterna som innan graviditeten. För håret rekommenderar jag varmt ett hårpaket med schampoo, inpackning samt peeling och olja för håret. Jag har märkt stor skillnad på kvaliteten på mitt hår sedan jag började använda ekoprodukter och det växer på ett helt annat sätt. Prisvärt!


maria åkerbergmaria åkerberg makeup

Många har rekommenderat mig att prova Maria Åkerbergs makeup och min tanke är att göra det så fort mina tidigare produkter är slut. Något jag lovade mig själv när jag började byta till eko var att inte känna att jag var tvungen att slänga produkter jag hade hemma – ni vet bara för att. Dessutom har jag vissa favoriter som jag har svårt att byta, men tänkte under kommande år ta lite i taget även när det gäller smink. Först ut är concealer och foundation. En samling av Maria Åkebergs produkter hittar du hos Piggabuiken.

 

olja weleda

På Bodystore hittar du många av Weledas produkter och en favorit är Weleda Sea Buckthorn Body Oil. Dessutom är jag spänd på havandeskapsoljan som sägs motverka bristningar under graviditeten. Jag tror att det viktigaste är att smörja kroppen ordentligt under graviditeten och se till att fylla på med fukt på både in- och utsidan, men jag provar gärna oljan. Givetvis kan det vara så att om en går upp mycket i vikt snabbt hjälper det inte att smörja. Går en upp i någorlunda sakta tempo och är noga med att smörja huden tror jag att det är möjligt att slippa undan. Jag smörjer och smörjer och ger huden kärlek.

uterkram hairuterkram

Sist men inte minst har vi produkter från Urtekram. Bäst gillar jag Brown Sugar duschkräm, schampo och balsam men har också provat Lavendel, Rose och Aloe vera. Jag har provat olika tandkrämer, men kommit fram till Urtekrams tandkräm med eukalyptus är bäst. Den var den första jag testade och absolut det är skillnad från den skummande tandkrämen en är van vid. Jag tycker att jag har vant mig och satsar på Urtekrams tandis i fortsättingen. Jag tycker att Urtekram har prisvärda grejer och gillar att det är produkter som säljs lokalt här hos mig. I den mån jag kan väljer jag produkter som finns i närheten och gynnar den lokala handeln så gott jag kan.

Det var några av mina favoriter från året som har gått och några saker jag gärna ser i mitt hem det kommande året. För dig som är nyfiken på ekologiska produkter tycker jag att det är viktigt att tillåta sig att prova lite i taget. Du behöver inte riva ut allt du äger och inhandla nytt. Det är inte särskilt ekonomiskt eller särskilt miljövänligt eftersom du slänger saker som är användbara – prova istället några produkter i taget och satsa på att för det mesta inhandla eko när du handlar nytt. Lycka till! 

 

One thought on “Tips på julklappar till dig som vill vara lite mer eko

  1. Vilket bra inlägg. Har inte tittat in på din blogg på länge nu men ser att även du tänker i eko-banor under graviditeten. Jag har för närvarande havandeskapsoljan som jag smörjer in med på kvällen. Sedan en annan ekologisk hudkräm. Nästa steg är att köpa hårvårdsprodukter när de befintliga börjar tryta 🙂

Kommentera

