Avslappning – du behöver inte prestera

Temat för den här månaden i YOGAMOM365 är avslappning och jag genomförde klasser med Milla Floryd, Johanna Andersson och Anja Bergh förra veckan. Detta är tre kvinnor jag tycker om. Framför allt tycker jag om hur de tenderar att smyga in tankar och perspektiv i mig genom sina klasser.  När jag praktiserar yoga är jag mycket mottaglig för input – jag vill möta mig själv på mattan och upptäcka sådant jag behöver lägga mer fokus på. Den skickliga yogaläraren lyckas skapa input och tankar i sin klass. Som jag skrev i det inledande inlägget för temat avslappning har jag haft otroligt svårt att slappna av och fokusera på nuet. Som prestationsjunkie finns det ständigt något att göra, något att leverera till omvärlden. Vad som är så fint med yoga och i synnerhet avslappning är att en inte behöver prestera någonting – vilket också lärarna är noga med att belysa. Jag möter mig själv på mattan efter de förutsättningar jag har den dagen och kräver inte mer av mig än vad stunden erbjuder.

Jag vet inte hur det är med er men jag brukade ha en syn på avslappning som något som var lite flummigt. Att ligga på golvet och bara vara – bättre saker än så kunde jag ta mig för. Jag kunde ju lika gärna sova om jag nu hade behov av att slappna av. Fast sömn och avslappning är inte detsamma. Idag vet jag att avslappning varken är flummigt eller att enbart ligga på golvet och bara vara och jag vet att avslappning är otroligt välgörande. Det är att ge mig en stund att komma ner i varv, att tona in nuet och att få vara en stund för mig själv. Det är att inte prestera något överhuvudtaget . Att slappna av är att vara i kroppen istället för huvudet – något som många av oss faktiskt har problem med. Vi tänker tänker tänker, analyserar och ältar intryck och där inne i huvudet går det ofantligt fort. Att praktisera yoga och avslappning är att låta de där gula taxibilarna som pockar på uppmärksamhet köra vidare. Det är att tacka nej till alla kontinuerliga impulser som uppstår och att grunda in kroppen, hjärtat och själen. Jag behöver yoga i mitt liv för att kunna vara i kroppen istället för i huvudet. Jag behöver yoga för att kunna tacka nej till taxibilarna för att inte åka iväg på alla dessa resor som hjärnan erbjuder. Och jag tror att du är precis som jag. Jag tror att du behöver en stund för dig själv. Jag tror att du behöver tid för att komma ner i varv och jag tror att du behöver sluta leva intensivt genom din hjärna och istället vara mer i din egen kropp. Det är inte flummigt. Det är njutbart och välbehövligt och alldeles jättenödvändigt för att vi ska må bra. ❤

 

IMG_0662

Kommentera

