Hej vecka 19!

IMG_0684

Hej sötnosar och hej graviditetsvecka 19!

På tisdagar går jag in i ny graviditetsvecka och snart är vi halvvägs. Det känns skönt att tiden går, men samtidigt har det gått fort. Jag antar att jag känner på det sättet nu, för när jag mådde som sämst gick tiden väldigt, väldigt sakta. Men snart halvvägs – vad hände? Jag börjar märka skillnad på kroppen nu och jag börjar bli mer gravid på det sätt att magen blir hårdare och formen förändras. Tidigare var jag egentligen mest plufsig med svullna tarmar, hormoner som ställde till det och helt enkelt ett rejält fettpåslag. Nu börjar jag se lite mer gravid ut även utan kläder. Det är roligt det där med kroppen för jag har sett i princip likadan ut sedan vecka 12. Det sa pang! och vips hade jag gått upp sex-sju kilo. Efter det har i princip ingenting hänt med vikten och magen har varit ungefär lika stor – beroende på om det är morgon eller kväll. Att jag gick upp så mycket i vikt direkt var hysteriskt jobbigt eftersom jag i början av graviditeten hade som mål att kontrollera min viktuppgång. Men, det är det något jag har lärt mig är att det inte går att bestämma hur en graviditet ska bli utan att det är kroppen som bestämmer. Vad en kan göra är givetvis att äta så bra en kan, men även det visade sig vara lättare sagt än gjort – under ett par veckor mådde jag illa av tanken på mat och allt som är bra för kroppen och levde på skorpor, knäckebröd, frukt och ost. Jag värderar det inte särskilt nu, utan ser till att äta så bra jag kan nu istället. Den största skillnaden är som tidigare nämnt att jag mår ungefär som vanligt. Jag är absolut trött mellan varven och har lägre gräns där energin slutar, men jag är inte i närheten av så där likblek och dödstrött som jag var den första trimestern. Jag mår i det stora hela riktigt bra.

Det allra häftigaste med de senaste dagarna är att jag har känt grodan fladdra runt därinne. Många har beskrivit det som en snärt av en fiskstjärt eller som att det går som en stöt genom magen – det är ungefär så jag kan beskriva det också. I början visste jag inte om det där bubblandet i magen bara var en fis, men jag insåg efter ett tag att det verkligen var barnet. På kvällarna bubblar hen på ganska ordentligt och den här grodan verkar vara envis som sin mamma eftersom den fladdrar och har sig när jag ligger på fel sida – vänster sida är ingen favorit utan det är ryggläge eller att ligga på högersidan som gäller. Så coolt att det är vår lilla bebis som lever omkring där inne!

I eftermiddag ska jag gå till gymmet och köra ett pass. Träningsvärken från i helgen är inte nådig, men jag känner sannerligen skillnad på smärta och smärta. Det är skillnad på att känna sig stel och orörlig för att en inte använder kroppen och på att ha värk i muskler och kroppsdelar som har arbetat. Kroppen kommer att vänja sig lite undan för undan och under tiden tänker jag bara njuta av att jag kan, får och vill röra på mig. Minsann.

 

 

2 thoughts on “Hej vecka 19!

Kommentera

