Om juletider är avslutstider är januari nystartstider

Jag började räkna ner till jullov efter höstlovet – ja lite i smyg förstås. Därefter började jag en något mer officiell nedräkning för fyra veckor sedan. Idag är det enbart två futtiga dagar kvar – två dagar! Den här höstterminen har gått hysteriskt fort, och det ska bli galet skönt med jullov. Framför allt längtar jag efter att slippa ställa klockan och kliva upp i mörker men jag längtar givetvis också efter att få vakna med Mr och äta gemensam frukost. Han har nämligen börjat tidigare än vanligt de senaste veckorna och vår så uppskattade gemensamma stund på morgonen försvann. Jag vet inte hur det är med er, men jag tycker då rakt inte att det är lika enkelt eller mysigt att kliva upp när en ska äta frukost ensam. En gemensam start på dagen är guld värt.

Nå väl. Den här galna torsdagen är den sista dagen för året med vanliga lektioner innan jullovsfirande drar igång imorgon med julshow, fika och mys för klasserna. Sådana dagar är alla glada och njuter av känslan av att ha tagit sig halvvägs. Att ta sig en bit på vägen är något att uppmärksamma och fira – vi har ju tagit oss någonstans. Samtidigt anser jag att det är viktigt att uppmärksamma och lägga energi på den nystart som den nya terminen i januari erbjuder. Nu är tiden för utvärdering av det som har varit – att göra sitt bokslut för året. I januari vill jag blicka framåt mot allt det som komma skall. Det är en tid att bestämma sig för att orka lite till, att fortsätta arbeta mot sina mål och kanske rentav sätta nya mål. Därför har jag valt att fira in det nya året och nystartsmysa med mina klasser istället för att bjuda på fika och säga hejdå så här innan jul. Att välkomna ett nytt år, fira in det och blicka framåt är något jag hemskt gärna vill göra 2015. För mig innebär detta stundande år många förändringar och därmed känns det som att jag också vill visa mina elever vad en nystart kan innebära för motivationen och inspirationen. Om juletider är avslutstider är januari nystartstider.

Allra först ska vi i skolan givetvis avsluta höstterminen på bra sätt och se till att tacka varandra för hårt arbete och framgång. Det är viktigt att sätta ord på det som har varit bra. Men, när vi kommer tillbaka ska vi blicka framåt och bestämma oss för att vi ska lägga fokus på de kommande månaderna. En ny plan för det nya året och nya mål att arbeta mot. Det tycker jag är något ofantligt viktigt att lägga energi på. I det tidigare målsättningsarbetet jag hade i min mentorsklass som vi kallade Du äger pratade jag mycket om vikten av att sätta mål. Om att många människor aldrig sätter konkreta och realistiska mål och om de gör det skriver de sällan ner dem. Att skriva ner sina mål är att bekräfta sig själv. Det är att ge sig själv större möjlighet att bestämma sig för vad en vill och varför en vill det. Det är något jag tycker är viktigt att tydliggöra för våra skolungdomar. Deras tillvaro är ofta fartfylld och hektiskt, och även om många ungdomar har många drömmar och mål missar de ofta att göra dem realistiska för sig själva och planera hur de ska nå sina mål.

Tänk dig att du ska bestiga ett berg – ett högt, krävande berg som du aldrig försökt dig på tidigare. Utmaningen känns viktig för dig. För att tackla denna utmaning behöver du börja med att fråga sig själv varför du vill göra det och hur du ska göra det. Vilka fördelar och nackdelar finns det med utmaningen? Genom att skriva ner sina mål och dessutom dela dem med andra kan utmaningen bli enklare. Vi får inte glömma bort värdet av att ha människor som stöttar oss, som tror på oss och som kämpar tillsammans med oss. Livets utmaningar blir alltid något lättare om vi delar dem med andra. Precis som mina elever står du inför att lämna det gamla bakom dig och blicka framåt. Juletider är avslutstider så se till att avsluta dina pågående projekt för att få möjlighet att på bra sätt se framåt mot det som det nya året erbjuder. IMG_0754

One thought on “Om juletider är avslutstider är januari nystartstider

Kommentera

