Hej vecka 20!

Idag har vi gått in i vecka 20 – vilket innebär att när den här veckan är slut har vi kommit halvvägs i graviditeten. Prisa Gud, jag kan börja räkna ner. För mig har första halvlek inneburit många utmaningar – inte minst mentalt. Att bli helt lamslagen, illamående och dötrött i flertalet veckor var en prövning men desto mer glad är jag att jag mår bra och känner mig som mig själv igen. Jag är tacksam för att jag kan träna på igen, jag är tacksam för att jag än så länge inte har ont någonstans och att jag relativt rörlig i min kropp. Jag antar att jag hade god fysisk grund att stå på vad gäller allt från rörlighet till kondition och styrka och att den grunden hjälper mig under graviditeten. Att få räkna ner känns ofantligt skönt, och om 20 veckor ish ska jag bli mamma och Mr ska bli pappa. Jag vet i ärlighetens namn inte om jag har förstått det än, men jag börjar kanske närma mig något som kan likna förståelse. Att jag då och då känner ett fladder i magen gör att graviditeten blir mer verklig och jag tänker att den växande magen också gör det hela något mer verkligt även för Mr. Vi skrattar ofta åt den där hysteriska morgonen när vi gjorde testet som gjorde att jag grät konstant i två dygn och J mer eller mindre stum. Det är mycket som har förändrats på vägen och nu kunde vi inte glädjas mer åt den här lilla grodan som växer och frodas där på insidan.

IMG_0784

De senaste veckorna har jag ju hittat tillbaka till gymmet och det har varit sjukt skönt. Dels känns det väldigt bra i kroppen och dels gör det att jag känner mig som mig själv. Att inte kunna ägna mig åt mitt största intresse innebar sannerligen en liten kris för mig och ett tag undrade jag om jag någonsin skulle kunna träna mer – eller ja, under graviditeten förstås. Nu har jag tränat på ungefär som vanligt och tycker att det är härligt. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte längtar efter att få träna hårt, att få ta i så där på riktigt och bli galet svettig men att kunna hänga på gymmet bland vikterna är ljuvt. Det känns bra att jag kan träna och prioritera att röra på sig under en graviditet är viktigt.

Jag kör givetvis inte tung styrketräning nu, utan kör lättare vikter och fler repetitioner – uthållighetsträning. Jag är ute efter att behålla så mycket muskelmassa som möjligt snarare än att bygga nya muskler. Självfallet tappade jag muskler under de där veckorna jag låg på soffan och sov (och käkade lakritsbåtar) men att använda de muskler jag har är prio. Träning under graviditet innebär ju heller inte att bränna fett, utan att låta kroppen växa som den behöver. Fokus ligger på att stärka upp ryggen eftersom jag av naturliga skäl kommer att bli framtung med tiden. Jag tränar ben och rumpa ungefär som vanligt – också med fokus på att ha en stark kropp inför förlossning och för att kunna vara en stark mamma när grodan kommer. Jag ska göra vad jag kan för att förebygga den där slappa gravidrumpan så många talar om. Bröst, axlar och armar tränar jag givetvis också, men övningarna anpassas efter nuläget och min växande mage. Övningar som marklyft, tunga benböj, armhävningar och hoppövningar kör jag inte.

Mitt mål är att träna tre gånger i veckan och har kört superset med bröst/rygg, ben/rumpa/axlar och biceps/triceps. Jag tycker att det har fungerat bra. Jag tar något längre pauser mellan seten än tidigare och vilar längre mellan varje upplägg, men i det stora hela kan jag träna ungefär som innan. Som uppvärmning rörlighetstränar jag och cyklar – springer gör jag inte. Jag vet inte riktigt var min gräns går ännu när det kommer till pulsökning, men jag satsar på att inte bli mer pulsig än att jag kan föra ett samtal samtidigt. Prio ett är att jag lyssnar på kroppen – om något gör ont eller känns obehagligt gör jag det helt enkelt inte och när kroppen vill att jag sänker tempot kommer jag att göra det. Just nu har jag ett bra flow mellan styrketräning, yoga och promenader. Ja, så här i mitten av graviditeten mår jag alldeles finfint helt enkelt. Låt oss hoppas att det fortsätter på det spåret.

IMG_0771 IMG_0790

 

Annonser

6 thoughts on “Hej vecka 20!

  1. Känner igen det där med mental prövning under första halvan av graviditeten…!
    För min del njöt jag som mest mellan (ca) v.18 och 32.
    De sista veckorna var rätt sega, de också…. 😉 Men hoppas du fortsätter må bra. Träningen gör sitt till för ”må-braandet”. 🙂

    Kram M

  2. Hej Cilla!
    Har följt din blogg ganska länge och tycker mycket om den! Den är ärlig, härlig och igenkännande på många sätt! Har just precis också hittat tillbaka till gymmet efter 7 veckors uppehåll pga graviditet. Känner mig lite osäker på hur jag ska lägga upp min träning, främst vill jag satsa på att stärks upp ryggen. Har du lust och delge ditt ryggpass?
    Tack för inspirerande läsning!

    • Hej Maria! Vad roligt att du läser bloggen. Det gör mig glad. Härligt att höra att även du har hittat tillbaka till gymmet efter ett uppehåll. Jag är glad och tacksam att jag äntligen orkar (och prioriterar) att vara på gymmet igen. Självklart kan jag dela mitt ryggpass. Jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om gravidträning snart – några tankar om hur det har varit för mig so far och sådant som jag tycker känns viktigt att tänka. Antingen kommer upplägget i det inlägget eller senare. Håll utkik och påminn mig gärna om jag glömmer.

      Gott nytt!

  3. Ping: Mitt Tränings2014 | Live It, Love It

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s