Ett bokslut på 2014

2014, det bästa året i mitt liv. Det är utan tvekan helt sant. Jag inledde det nya året ensam eftersom jag varit däckad i magsjuka i sex dygn, men bara kort efter tolvslaget ramlade han in i lägenheten och önskade mig gott nytt år. Det var något som tog fart den där morgonen, första dagen på det nya året, och sedan dess har vi tyckt väldigt mycket om varandra. 2014 är det mest händelserika året i mitt liv – om vi ser till positiva inslag. Jag har nämligen haft händelserika år tidigare, men de tunga och omvälvande inslagen har ofta övervägt de lyckosamma och positiva. Jag har som en brukar säga cyklat i motvind ett tag, men det här året har varit tvärtom – jag har upplevt lycka på många olika sätt.

2013 lärde mig om mig livet och jag bestämde mig för att inte uppleva det igen. Inte på det sättet. Jag ville ha läxan lärd och såren läkta. Tiden var inne för mig att släppa taget om det destruktiva i mitt liv och våga öppna mig för människor som är vackra på insidan. Jag bestämde mig för att slicka mina sår och för att våga lita på en annan människa igen – trots mitt lilla russinhjärta. Jag bestämde mig för att hur mitt liv blir beror på mig och hur jag väljer att se på livet. Jag valde att gå vidare och vågade tro att kärlek är det finaste som finns. Och visst är kärlek det finaste som finns. Det här året har lärt mig saker om kärlek jag aldrig tidigare förstått. Om tillit. Om närhet. Om förståelse. Om trygghet. Att vara i ett förhållande med Joakim det här året har utvecklat mig på otroligt många sätt. Vi har lärt av varandra; varit ett kretslopp som aldrig tar slut. Stöttat och peppat varandra. Växt tillsammans. Och jag tror på oss. Jag tror på ett lyckligt slut.

IMG_9903

Jag avslutade förra årets bokslut med att uppmana mig själv och er läsare med att glänsa – att glänsa i mörkret. För vi är alla fantastiska och har en inre glöd. Jag uppmanade till att 2014 skulle bli ett år när vi lever som vi vill leva, som de människor vi vill vara. Att vi inte skulle bry oss om vad som gick fel under tidigare år, vilka misstag och fuck ups vi gjorde. Jag ville att vi skulle gå vidare och titta framåt i den stora framrutan istället för att se bakåt i den lilla backspegeln. And boy I did! Mitt 2014 har varit ett år när jag tagit plats, blommat ut och gjort en sjuhelsikes massa saker för min egen skull. 2014 var året när jag äntligen mådde bra – från insidan och ut.

20140727-081500-29700240.jpg

Vad är det egentligen jag har gjort det här året? Jo. Jag sparade ihop pengar till utbildningen som jag gick genom DS Trademark i juli i Borås och genomförde utbildningen med bravur. Det ledde till att jag numera är licensierad personlig tränare och kostrådgivare. Jag startade upp grunden till det som ska bli mitt eget företag och vågade tro att jag kan göra precis vad jag vill. Oavsett vad någon annan tycker. Jag firade mina 30 år tillsammans med min familj och mina närmaste vänner på Prime, och åkte till Santorini för att fira den riktiga födelsedagen med min kärlek. Dagarna innan resan fick vi reda på att vi skulle ha barn och den resan kommer jag alltid att minnas som början på något nytt. Vi fick lämna vardagen och försöka förstå att vi skulle ha ett barn tillsammans. Ett besked som på många sätt vände upp och ner på tillvaron, men som också innebär något helt fantastiskt. När vi återvände från den romantiska ön hade någonting hänt mellan oss, och väl hemma bestämde vi oss för att gå all in och köpte dessutom ett hus. Ett eget hus, kan ni förstå det?! Om en knapp vecka är huset vårt och vi kan börja leva resten av vårt liv där. En mycket angenäm känsla.

IMG_9776

IMG_9790

IMG_9952

IMG_9878

Som ni ser. 2014 har erbjudit många stora inslag, men förutom dessa stora inslag har jag skaffat mig en vardag som jag trivs med. Jag har varit kapten på båten under hela året, och arbetat mig mot olika mål med stor beslutsamhet. Min vardag innebär att jag trivs med min kropp, min kosthållning, träning och yoga och människorna jag umgås med. Jag har under många år arbetat med min taskiga självkänsla och min skeva relation till min kropp och det här året har inneburit många framgångar. Jag är så stolt över mig själv och jag tycker att livet är så mycket härligare när jag känner kärlek till mig själv. Tidvis har jag upplevt baksidan med att sticka ut och tro att jag är någon, men för det mesta har jag borstat bort skitsnacket och gått vidare. Och de gånger det faktiskt har varit svårt har jag fantastiska människor i mitt liv som sätter saker och ting i perspektiv. Jag har lärt mig att det alltid finns ett pris att betala för att få det en vill och och att skitsnack för det mesta handlar om dig och inte om mig.

20140804-090747-32867191.jpg

20140804-090743-32863697.jpg

20140520-084139-31299867.jpg

yoga3

20140223-212433.jpg

Nu börjar snart ett nytt år och jag får sätta punkt för ett otroligt lyckat år. Jag skrev förra året att yet is more to come och jag känner likadant även i år. Jag är förtjust i uttrycket av den enkla anledningen att det vittnar om att vad som än har hänt och vem en än har varit finns det alltid möjlighet att göra bättre, att bli bättre. Det är en sådan härlig känsla. Jag tackar 2014 för kärleken, för vänskapen och för framgångarna. Jag ser fram emot 2015 ofantligt mycket och känslan som infinner sig när jag tänker på att jag ska bli mamma överglänser det mesta. Trots att jag har goda föraningar för det kommande året vet jag att 2015 också kommer att bjuda på motstånd och hinder att växa av. Precis som att jag vet att året gömmer magiska stunder och varma minnen i sitt skägg.

Låt oss fortsätta utmana varandra och blicka framåt under det kommande året. Låt oss fortsätta jobba med våra svårigheter och våga prata om det som är svårt. Låt oss sluta skämmas för olikheter och charmiga skavanker och istället älska det som är vårt eget. Låt oss bry oss mer om insidan och det som är på riktigt istället för yta och bekräftelse. Jag vill att du, precis som jag, ska forma med din egen vardag och att du trivs med det liv du lever. Jag ser fram emot ännu ett år tillsammans med dig kära läsare och ger dig min kärlek för att du hänger här med mig på bloggen. Jag är säker på att vi har ett magiskt år att se fram emot. Gott nytt år käraste ni!

IMG_9749

2 thoughts on “Ett bokslut på 2014

Kommentera

