Hudvård: Bio Oil

Från och med vecka 12-13 har jag haft stora problem med kliande hud – framför allt mage och dekolletage. Att huden kliar har dels med hormoner att göra och för många kvinnor verkar kliandet avta när hormonerna stabiliserar sig längre fram i graviditeten. För mig har det blivit betydligt bättre men det kliar fortfarande. Jag har varit noga med att smörja mage, lår, rumpa och dekolletage morgon och kväll – ibland flertalet gånger om dagen när det kliar som värst. Att jag gör det handlar givetvis också om att jag vill hålla huden återfuktad och mjuk för att minska risken för bristningar under graviditeten. Om huden hålls mjuk och får mycket fukt känns risken för bristningar och hudproblem betydligt mindre även om det troligen också handlar om viktuppgång. Går en upp snabbt i vikt töjs huden också snabbt – vilket kan orsaka bristningar.

Jag gick upp sju kilo på kort tid men därefter har jag stått still mer eller mindre. Det kändes lite skamset att gå upp så mycket i vikt under kort tid och först kände jag mig lite rädd för att mina gravidkilo skulle smälla till, men efter en tid kunde jag landa i att vi kvinnor är olika. En del går upp snabbt i vikt och står sedan still under en längre tid, medan andra går upp lite i taget. No biggie. Än så länge är min hud fin och känns fräsch, men jag ser också till att underhålla den på bästa sätt. Jag använder ekologiska hudkrämer från Urtekram och Coconut Body Butter från The Body Shop som jag gillar mycket. Igår fick jag tips att använda mig av Bio Oil som är en hudvårdsprodukt som är framtagen för att bibehålla hudens elasticitet och därmed minskar risken för att bristningar uppkommer under en graviditet, pubertet eller snabb viktuppgång. Den ska också hjälpa till att göra befintliga ärr och bristningar mindre framträdande. Kvinnan på Hälsoboden använde den själv för åldrande hy och var mycket nöjd (jag hade aldrig kunnat säga att hon fyller 60 år om en månad).

Jag tycker att oljan luktar gott (jag är väldigt känslig för dofter just nu), den absorberas snabbt och känns skön mot huden. Rekommendationen är att använda oljan två gånger per dag under minst tre månader, och vid graviditet rekommenderas att åtminstone börja från fjärde gravidmånaden. Produkten verkar tämligen dryg och därmed också prisvärd. Jag kommer se till att smörja noggrant på lår och bröst där jag har bristningar sedan tonårstiden, men framför allt se till att hålla magen mjuk och återfuktad fram till att grodan kommer. Precis som så mycket annat finns det aldrig någon mirakelkur till det vi vill uppnå och i fallet med bristningar och ärr som kan uppkomma vid en graviditet tror jag starkt på förebyggande arbete. Om jag får några sådan hudproblem eller inte under min tid som gravid återstår att se.

IMG_0934

3 thoughts on “Hudvård: Bio Oil

  1. Släng ut den, jag vägrade köpa in den när jag jobba som inköpare på hälsokost, pga innehållet; paraffinet tillverkas av råolja som du inte vill ha in under huden till bebisen då det är immuntoxiskt, och det förstör hudens egna fettproduktion.
    I parfymdelen hittade jag ännu värre siffror, där allergirisken om inte för dig om du inte redan märkt av reaktion, men för bebisen är överhängande: http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/700295/ALPHA-ISOMETHYL_IONONE/
    http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/700401/AMYLCINNAMALDEHYDE/

    Här finns bra alternativ, en ren Jojobaolja fungerar bra också:
    http://www.naturligtsnygg.se/naturliga-och-ekologiska-tips-for-gravida/

    • Men nej! Så himla tråkigt. Jag frågade särskilt om det var en bra och ren produkt och förklarade att jag ville ha eko-alternativ/sådant som är bra för huden. Jag vill ju så klart inte riskera att skada mitt barn på något sätt och heller inte använda någon produkt som inte är bra för min egen hud – men vad surt! Jag försöker vara noga med vad jag använder och frågar alltid. Wä! Men tack för heads up och jag kommer givetvis inte att använda oljan mer (även om den snåla smålänningen i mig vill använda upp den) Jag ska hitta ett bättre alternativ.

  2. Oj synd att höra om ovanstående, för oljan var fantastisk under graviditeten! Inga bristningar och babylen hud utan kli. Fick också höra att det var en av de renaste produkterna men blä tydligen inte då!

Kommentera

