Mitt tränings2014

2014 har varit träningsåret. Aldrig tidigare har jag tränat så fokuserat och målmedvetet som förra året. Jag lyckades skapa god balans mellan schysst käk, träning, yoga och återhämtning. Jag har tränat hårdare än tidigare men därmed inte sagt att jag har tränat mer. Jag skulle snarare vilja säga att jag tränade smartare och mer målinriktat än tidigare. Jag var absolut i mitt livs bästa form under 2014, och peakade sannerligen när jag blev gravid. Efter många års arbete lyckades jag skapa en god relation med min kropp.

Annie skrev om sitt 2014 och utmanade mig att göra detsamma. Here it goes.

20140318-092528.jpg

Tränar: Inleder januari med en detox tillsammans med Yogobe och upplever härliga effekter på insidan (jag kommer ihåg hur otroligt fräsch jag kände mig på insidan efter dessa 10 dagar!). Jag ägnar mig åt yoga och styrketräning. Jag börjar träna tillsammans med Ingela och lördagsgänget i crossfitriggen och blir för första gången i mitt liv bekväm med att träna tillsammans med andra människor. Plus att jag blir lite kär i Ingela för att hon är en sådan fantastisk människa. Luvluv. Under februari och mars är det mycket styrketräning som gäller och i mars roddar vi #bravalnyavanor som leder till välmående i kroppen och framstående träningsresultat. Framför allt fick jag till bra rutiner vad gäller frukost innan morgonträning – något jag velat med under en tid. Frukost innan styrka it is.

I april börjar jag springa lite mer igen, och håller det helt kravlöst – den härligaste av känslor! Mr och jag börjar träna tillsammans i de småländska skogarna. Vi utmanar varandra – han får mig att springa snabbare intervaller i mördarbackarna och jag får honom att springa långt. Jag ägnar mig mycket åt yoga under våren och vågar äntligen stå på huvudet. Min kroppskontroll utvecklas avsevärt. I maj tränar jag vid färre tillfällen än vanligt eftersom jag har tokmycket att göra med rättning, betyg och avgångsklass men jag stressar inte över det på samma sätt som tidigare år. Jag håller i och håller ut och dricker ganska mycket vin. Balans peeps! I juni är jag igång med styrketräningen, intervallerna och morgonpromenaderna rejält innan jag far till Borås i början av juli för tre veckors utbildning till personlig tränare och kostrådgivare. Där tränas det mycket och ofta, och musklerna värker dag in och dag ut – fast inte lika mycket som mitt ego. När jag kommer hem efter utbildningen är jag inspirerad, motiverad, har nya kunskaper och erfarenheter och lägger i ytterligare en växel i träningen. Jag lyfter tyngre, bli besatt av basövningar och burpees. Nya muskler letar sig fram. När skolan kickar igång i mitten av augusti är jag i mitt livs form. I september får jag reda på att jag är gravid och jag tränar på som vanligt några enstaka veckor. Därefter tar jag en lång paus från gymmet och sover mig igenom oktober och november även om jag promenerar när jag orkar. I november inleder jag ett samarbete med YOGAMOM och får äntligen mer kontinuitet på mattan igen. Samma vecka som skolan slutar går jag tillbaka till gymmet, och har tränat med min gravidmage sedan dess. I feel good! 

20140623-120031-43231736.jpg20140405-170959.jpg

20140330-194012.jpg

Tränat i: I Vimmerby på Träningshuset och i skogen. En avstickare till Blogger Boot Camp och tre veckor i sköna Borås. En morgonpromenad på Santorini, men i övrigt lät vi träningskläderna ligga kvar i resväskan under veckan där.

Fokus: styrketräning, intervaller/löpning och yoga. Jag har tränat varierat under året och förutom mina stadiga veckoplaneringar med styrketräning och intervaller har jag också kört mycket i crossfitriggen och gått på spinning. Variationen har varit viktig för mig och alltid har det funnits någon träningsform som har känts rolig. Att jag blev av med fett och ökade i muskelmassa ju mer tiden gick sporrade mig givetvis och nu när jag sitter här med min gravidmage och något mer fylligare kropp önskar jag att jag hade uppskattat min starka, smidiga och rörliga kropp ä n n u mer än vad jag gjorde. Jag uppskattade den allt, det gjorde jag, men vad jag längtar tillbaka till den där kroppen för tillfället.

20140320-093603.jpgyoga3

Ätit: schysst käk. Ren mat från grunden – så mycket ekologiskt som det går. En del raw food. Mycket experimenterande i köket. Framför allt utesluter jag gluten och socker i vardagsmaten, lagar maten från grunden och ser till att välja bra råvaror. De läkare jag träffat under året i samband med min PCOS och cystorna i ägglådan var imponerade av mig för att jag självläkt kroppen från IBS och fått igång menstruation utan p-piller och andra preparat. Ju bättre jag mådde på insidan desto mer viktigt kändes det för mig att äta mat som kroppen är gjord för och som gav mig ökat välmående. Jag räknar inga kalorier, jag väger ingen mat och jag följer ingen hoppa på-diet: jag har en kosthållning som jag mår bra av. Det innebär inte att jag då och då inte äter mindre bra käk för det gör jag. Balansen ligger någonstans i 80 procent rent och bra käk och 20 procent mindre bra.

20140319-074641.jpg20140317-084512.jpg 20140319-200337.jpg

Utmanats: av att träna tillsammans med lördagsgänget som peppar och tänjer gränser. Att springa intervaller med Mr i skogen eftersom han var så galet mycket snabbare än vad jag var. Min första barnsliga reaktion var att vilja lägga av och det var något jag fick jobba en del med. Utbildningen i Borås som också var jobbig och svår, och lockade fram Fröken Duktig vilket också innebar en del jobb med egot och självkänslan. Att bli gravid. Jag hade svårt att acceptera den växande kroppen till en början och kände mig ful och oattraktiv. Dessutom hade jag dåligt samvete över att jag inte kände mig fullt så tacksam som jag borde efter att ha blivit gravid genom ett mirakel trots PCOS och cystor.

Ville: Älska min kropp. Känna mig rörlig och smidig både i löparskorna och på yogamattan. Få större muskler. Mindre fett på kroppen. Fram till graviditeten uppnådde jag de mest ytliga målen och under tiden har jag lagt mycket fokus på att älska min kropp ändå och att röra mig så gott det går.

Förälskad: mest hela tiden tror jag. I Mr och träningen och yoga och vänskapen och livet. 2014 var ett fantastiskt år och det är många stunder som jag har fått möjlighet att känna förälskelse på ett eller annat sätt.

Inspiration: framför allt från kvinnorna i mitt liv – de starka kvinnorna som jag beundrar och inspireras av. Människor som ger det lilla extra tenderar att inspirera mig – oavsett kön. Jag inspireras av er kära läsare och av människorna som följer mig på andra sociala medier. Ni peppar och stöttar och kommenterar och berättar om era liv. Jag värdesätter det ofantligt mycket och utan ert deltagande skulle sannerligen inspirationen minska avsevärt. Det är jag säker på.

Fick: Ett år att minnas. Ett barn i magen. Framför allt skaffade jag mig balans i tillvaron, schyssta muskler och en utbildning som personlig tränare och kostrådgivare.

Älskar: ATT VARA KAPTEN PÅ MIN BÅT. No other comments needed.  

Hur mina tankar inför 2015 ser ut återkommer jag till i ett enskilt inlägg. Efter otaliga monologer har jag kommit fram till någon form av plan och jag tänkte dela mina första tankar med er. To be continued.

IMG_9757

Det vore roligt att läsa om ditt tränings2014. Skriv vettja och pinga det här inlägget så att jag får läsa. 

Kram Cilla

8 thoughts on “Mitt tränings2014

    • Du pingar genom att länka till det här inlägget istället för att enbart länka till bloggens namn – men att lämna en kommentar fungerar precis lika bra kära du 🙂 Härligt att läsa om ditt år. Det har ju varit fantastiskt. kram på dig!

    • Visst var det en rolig lista 🙂 Det var ett roligt inlägg att skriva och att läsa om andra är alltid roligt. Jag ser fram emot att läsa ditt år. Det har ju hänt mycket roligt även för dig. Kram!

  1. Ping: träning & 2014 | Fyra Nyanser Av Livet

  2. Ping: Mitt träningsår 2014 | hejaerika

Kommentera

