Att våga uppleva det som händer här och nu

Vissa dagar är det svårare att vara gravid än andra. En del dagar känner jag mig fin och tycker om den växande magen och andra dagar not so much. Det handlar om acceptans och att vara närvarande i det som är här och nu istället för att enbart längta till den kroppen jag en gång hade eller till den kropp jag vill skaffa mig när den här resan är över. Vissa dagar är det svårt att lyssna inåt, vara inkännande och acceptera nuet. Idag behövde jag landa på mattan istället för att gno runt mina egna tankar i huvudet. På Yogobe finns en mängd klasser för gravida och dessutom postnatal träning – alltså klasser som är gjorda för tiden efter graviditeten. Idag valde jag en gravidyogaklass med Camilla Oldberg som jag har tagit flera gånger tidigare och som jag vet att jag tycker om. Camilla är harmonisk och lugn och positionerna får mig på bättre humör. Hon fick mig att inse att det handlar om att skapa rymd åt både mig och barnet och att den bästa tiden är nu. Jag behövde mer energi i kroppen efter ett par dagar med styrketräning och Camillas pass boostade mig – på många sätt. ❤

IMG_0954

Mitt mantra för 2015 är att jag ska våga uppleva det som händer här och nu. Det innebär att jag vill vara närvarande i min graviditet och i mitt barns ankomst. Jag vill njuta av det som händer inom mig på alla dessa olika sätt, men jag behöver också vara närvarande i det som är svårt. Och våga prata om det. Vissa dagar är det svårt att bära ett barn – inte bara för att hormoner åker berg- och dalbana, att jag reagerar på märkliga sätt och blir sugen på de mest märkliga saker utan också för att kroppen genomgår så stora förändringar. Somliga förändringar är helt utom min kontroll och då behöver jag våga släppa taget och åka med på det äventyr som en graviditet innebär. Om jag strävar emot och längtar bakåt och framåt missar jag mycket av det som händer precis här och nu. Som att mitt barn buffar omkring där på insidan av magen. Eller som att Joakim lägger sina händer runt magen och pratar med den där lilla individen som gömmer sig där inne. Eller som att jag faktiskt mår väldigt bra i kroppen och känner mig stark och fräsig – trots en växande mage som kan kännas i vägen och alltför stor redan nu. Jag vill vara närvarande och det blir jag genom acceptans – för mig själv och det som händer precis här och nu.

IMG_0955

 

6 thoughts on “Att våga uppleva det som händer här och nu

  1. Bra att du låter alla dessa känslor få plats och helt enkelt få finnas där istället för att bara mota bort dom. Jag tror säkert att det finns fler som känner som du, men vi är så vana vid att alla ska säga att det är så himla vackert och fint att vara gravid…

    • Det känns så viktigt att vara närvarande i alla mina känslor (och tro mig – det är mååånga just nu!) Det är faktiskt inte bara så himla vackert och mysigt och härligt att vara gravid. Min upplevelse är snarare tvärtom – det är jobbigt. Det kommer att komma någonting fantastiskt ut av det hela, men det är sannerligen inte enkelt och mysigt. Jag vill vara öppen med det, som med så mycket annat.

  2. Så himla fint å bra skrivet! Nu blev jag inspirerad! Är själv i 7 månaden å är inne i en sån period då foglossningar å jobbiga tankar sätter stopp för ”allt”…
    Tack!

    • Tack! Jag tror att vi behöver peppa varandra och dela med oss av erfarenheter så mycket det bara går. Det är svårt att vara gravid. Det kommer att bli bättre – det är så vi får tänka!

    • Tack! Det är verkligen inte enkelt att vara gravid och resten av livet ska liksom hänga med på ett hörn. Jag vill vara öppen med det som är svårt, för jag tror verkligen att många kan känna igen sig. Dessutom finns det en romantiserad bild av graviditeten och tror man att det är så det är att vänta barn får man en chock.

Kommentera

