Spring snabbt i korridorerna så ser ingen att du är trött

Jeanna springer snabbt med sin snygga handväska för att ingen ska se att hon hellre hade velat stanna på den karibiska ön och jag springer snabbt i korridoren för att ingen ska se att jag är trött. Tänk vad lite ytlighet och hastighet kan göra för mänskligheten. Och smink. Vi ska aldrig glömma bort smink.

Hur mår jag idag då?

Jag har slingrat mig runt Mr hela natten och han är så godhjärtad att han låter mig hållas. Jag tenderar att bli närgången när jag inte mår bra. Dessutom tenderar jag att alltid drömma att jag kan flyga när jag inte mår helt hundra. Jag antar att det är en symbol för att vilja fly från mina problem. Och det går ju bra när en drömmer, men den gubben går inte i det verkliga livet. Här får en stå för sin ofärdiga uppsats och lämnade rättningshög och faktiskt se till att göra rätt för sig. Punkt.

Jag säger inte att jag längtade till jobbet i morse för det gjorde jag inte, men det kändes bra mycket bättre än vad jag hade föreställt mig. Det är ju ändå en trygghet med välkända ansikten och mitt skrivbord är otroligt fint inrett med alla peppande budskap och hejarop. Är det något jag är bra på är det pepp, right?! En fresh start för den nya terminen är troligen vad jag behöver, men jag tror inte att jag är särskilt sugen på det förrän efter en färdigskriven uppsats, 34 hemtentor, 60 ish PM och ett trettiotal reflekterande texter. Då kommer nystartskänslan till mig. Typ.

Min mamma säger att det jag lider av är jobbångest för att jag prokrastinerar – för att jag har skjutit upp saker trots att jag vet att det kan få negativa konsekvenser. Jag har alltså tagit ledigt jullov för första gången sedan jag började arbeta 2009. Det är lite av ett löfte eller kanske en utmaning till mig själv det här läsåret – att sluta arbeta på lov. För lov är inarbetad semester och jag tycker att det är ganska dumt av oss lärare att arbeta på våra lov – år efter år efter år. För min egen del är det viktigt att jag sänker ribban och slutar opp med det. Jag tycker att det är hög tid att sätta ner foten och även här säga nej: nej jag jobbar inte på min semester. Fast visst har hon lite rätt den där mamman. Jag har säkerligen ångest över att jag har en rejäl (megabauta!) att göra-lista innan terminen ens dragit igång. Den duktiga flickan sliter sitt hår och undrar hur jag kunde – själv tycker jag att det egentligen känns ganska bra att göra lite revolt. Problemet är väl bara att det slår tillbaka på mig själv. Men ibland får en göra revolt för den goda sakens skull.

Nå väl. Jag är inte särskilt mycket för att gnälla över tid och samtidigt som jag springer snabbt i korridoren för att ingen ska se att jag är trött biter jag i det sura äpplet. Jag sätter fart. För jag har så mycket roligt som händer i mitt liv och jag vill glädjas åt allt det fina. Som att vi blir husägare på riktigt i morgon. Eller som att vi ska bo i flyttlådor för att vi flyttar till det egna huset om tre veckor. Eller som att vi snart börjar renovera det där köket precis som vi vill ha det inom kort. Eller bara det faktum att jag är lycklig och frisk och hel och ren och har världens mest godhjärtade pojkvän. Rätt mental inställning ni vet?!

LÅT OSS SÄTTA FART PÅ JOBBÅRET 2015 OCH SNART SNART SNART VÄNTAR EN FRESH START. Wiwawiwa!

5 thoughts on “Spring snabbt i korridorerna så ser ingen att du är trött

  1. Jag förstår precis hur du känner. Andra halvan av min graviditet var fokus på att bebis skulle komma och allt annat liksom tappade mening (för hur viktigt är något i perspektivet ”miraklet nytt liv”😊) Jag hade turen att föda i september vilket gjorde att större delen av tredje trimestern var jag ledig!

    Jag vet också hur de där listorna känns ouppnåeliga och att man inte vet vilken ände man ska börja men hur skönt det känns när man steg för steg kan pricka av punkterna. Ibland skriver jag i efterhand upp vad jag har gjort bara för att känna tillfredsställelsen med att pricka av.

    Det är så härligt att läsa dina ärliga och igenkännande vardagsbetraktelser😊

    • Det är ju mycket som helst plötsligt blir så oviktigt när man ska få barn. Och det går inte att förstå förrän man befinner sig där. När jag börjar räkna veckorna är det ju inte särskilt långt kvar (18) och ännu mindre känns det när jag försöker svänga ihop en planering tills jag går hem. Jag landar i att det blir som det blir och att det blir bra ändå.

      Haha, jag kan också skriva dit punkter i efterhand bara för att jag ska få pricka av saker. Men det finns sannerligen en tillfredsställande känsla i att bli färdig med något. Fast för att få den känslan behöver man ju komma igång och det behöver jag göra den här veckan (och helgen).

      Det gör mig glad att höra att du gillar läsningen. Jag är tacksam för att du vill läsa.

  2. Jag fick order av min rektor att vara ledig på jullovet 😱 har dock efter sjukskrivningen blivit mycket bättre på att säga NEJ – framför allt till mig själv som vill så mycket. Att vara nöjd och inse att det blir bra ändå.

    • Jag är också mycket bättre på att säga nej än vad jag var förr. Jag vill inte vara alla till lags utan ser väldigt mer till mig själv. I början kunde jag känna skam inför att se till mig själv, men faktum är att det är en framgångsfaktor på många sätt. Med tiden inser man ju att det blir bra ändå. Skönt att du har en sådan bra rektor som säger nej till arbete under ledigheten. Jag har absolut inte diskuterat det men min rektor den här gången – utan tog ett eget beslut. För att må så bra som möjligt. Det är mkt att göra nu när terminen börjar men jag är nöjd över mitt beslut. Det känns stark och bra!

      • Ja han känner ju mig 😊 har verkligen varit på min sida fullt ut då jag blev sjuk. Svårt att låta bli när det är så kul! Men jag både jobbade och pluggade plus hade en liten dotter hemma under fyra år. Man kan inte fortsätta så hur länge som helst. Denna julen var första på lääänge som jag inte hade ett examensarbet fila på under lovet. Så skönt!

Kommentera

