Träningsmål för 2015

Jag tycker att det är viktigt att sätta mål och jobbar aktivt med det i min egen vardag – så även i min yrkesroll. För bara några år sedan satte jag aldrig konkreta eller realistiska mål utan ägnade mig mest åt drömmar och fantasier. Det här var på den tiden när jag ideligen började mitt nya liv på måndagar om fantiserade om viktminskning och därmed fullkomlig lycka – helst på en vecka eller två. Jag var varken hälsosam eller lycklig. Det var inte förrän jag insåg framgångsfaktorerna i att sätta långsiktiga mål och delmål som jag kunde skapa bestående förändring i tillvaron. När jag började arbeta utifrån egna mål och satte ord på varför målen var viktiga för mig som jag kunde ta en sak i taget och bli en riktig doer – jag konkretiserade hur jag skulle gå till väga.

Inför varje år brukar jag sätta ord på vad jag vill med min träning och givetvis andra delar i livet. Struktur hjälper mig att få saker att hända. Det underlättar ju att veta vad en vill för att få det en vill ha. Träningsmässigt kommer givetvis 2015 att bli något annorlunda för mig eftersom jag väntar barn. Det är svårt att veta vad som väntar när en inte har erfarenhet av någonting sedan tidigare. Bara för att mitt 2015 kommer att bli annorlunda träningsmässigt innebär det inte att jag inte kan ha en grundmålsättning för året och faktiskt bestämma mig för vad jag vill med träningen – på lång sikt. Mest troligt kommer jag att få tänka om både en och tre gånger när barnet kommer eftersom jag inte på riktigt vet vad det innebär att vara förälder, men en grundtanke och en stor dos vilja är aldrig fel. Jag kommer att behöva mål att sträva mot – mål som är viktiga för mig. Jag behöver någon form av struktur för att få saker att hända och jag behöver mål att sträva mot för att inte bli handlingsförlamad och osäker. Det är så jag fungerar.

Januari till maj(ish): gravidträning vilket inkluderar lättare konditionsträning och styrketräning samt gravidyoga. Maj: föda barn. Juni till augusti: Göra sådant som känns bra för kroppen – yoga, promenera och känna på lättare vikter när kroppen tillåter. En sak i taget. September till december: Något mer fokuserad post preggo träning med fokus på att komma i form efter graviditeten. Även här – en sak i taget. Jag har ju ingen aning om vad det innebär att gå en full graviditet eller om jag ens kommer att göra det – allt kan ju hända.

Jag tror att det är viktigt att ha en realistisk målbild och att ta en sak i taget. Det blir varken hållbart eller roligt för mig att komma tillbaka efter graviditeten om jag tror att jag är tillbaka på banan efter bara några veckor. I början handlar det ju om att över huvud taget hitta tillbaka till kontakten med kroppsdelar och muskler. Det handlar om att känna efter och att lyssna på kroppen. Tålamod är en viktig ingrediens och kroppen behöver få sin tid att förändras i den takt den behöver. Men sure thing, det är ju mycket mammakropp som ska bearbetas och göras om när det här äventyret är över. Jag har en plan i mitt huvud, jag kommer att ha tydliga varför, jag har kunskaper (hur) och jag har viljan att arbeta med kroppen efter graviditeten. Jag ser fram emot träningsåret 2015 på många sätt. 

IMG_0948

Annonser

4 thoughts on “Träningsmål för 2015

  1. Tror man kommer långt genom att sätta mål. Tycker personligen att man ger det där lilla extra om man sätter mål, oavsett om det gäller träning eller vad det nu kan tänkas gälla.
    Stor kram! (Psst, Jocke o jag ser er aldrig längre. Slänger ni aldrig sopor? 😉 )

    • Jag tycker att en konkret och realistisk målsättning är grunden i allt. Åtminstone har det varit så för mig. Annars är det lätt att det man vill uppnå bara blir drömmar och fantasier. Med mål har man någonstans att börja 🙂

      Jag tycker att vi slänger sopor mest hela tiden! Å andra sidan är det Joakim som gör det och han har tendens att smyga ljudlöst och plötsligt gå upp i rök 😉 Det kan vara orsaken.

      Stor kram på dig!

  2. Viktigt med mål som är realistiska och som ger motivation. Själv är jag lite dålig med det tyvärr, ibland blir målen en ”dröm” och det gör att jag ger upp ibland .. tappar lusten men oftast hittar jag den igen och sätter nya mål. Huvudet vill ofta mer än kroppen, men en bra balans/överenskommelse där emellan brukar funka för mig! 😉
    PS.. Du är så fin med din mage!!
    Kram 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s