Det är mycket som händer just nu

Hej sötnosar.

Som rubriken lyder är det mycket som händer just nu. Bra saker, stora saker, härliga saker. Fast ändå mycket och tidskrävande. Som att vi blev husägare i torsdags – vilket by far är det största som har hänt mig i livet. I helgen har jag gått omkring i mina ägor och riktigt känt in hur fint och hemtrevligt det kommer att bli. Det är svårt att förklara på något sätt men känslan av att äga alla dessa rum och ytor är häftig. Vi har ett mycket grönt och fräsigt kök att renovera de närmaste veckorna och det kommer att ta sin lilla tid. Jag intalar mig att lita på processen och ha tålamod. Inte nog med köket har vi väggar att slå ut, rum att tapetsera, väggar och tak att måla och golv att lägga. Det kommer att bli supermegafint när det väl är färdigt. Och dyrt. Jag räknar och räknar och styr upp vår budget men så fort jag har fyllt ett hål måste jag stoppa pengar någon annanstans. Det kostar att bli vuxet. Minsann.

IMG_0999

Förutom häng i de nya ägorna har jag skrivit uppsats till handledarkursen i helgen. Ni vet en sådan där uppsats som torde ta ett par dagar att skriva med intervju och transkription och bakgrund och analys och diskussion – en sådan knåpade jag ihop i helgen och med handen på hjärtat skrev jag det mesta igår. Detta gjordes utan vare sig rödvin eller kaffe. Hemligheten? Jobba aldrig i myskläder eller i morgonrock när du ska få något viktigt gjort. Klä alltid alltid alltid på dig vanliga kläder och pudra på lite rouge på kinderna. Det gör verkligen skillnad för motivationen att få någonting gjort. Eller så är jag bara född till författare och kommer i mitt rätta element när det ska skrivas saker. Helst under press – då skriver jag som allra bäst.

Imorgon går vi in i vecka 23 och räknar ner mot 17 veckor till grodans ankomst. Jag älskar tisdagar av den enkla anledningar att jag får checka av ännu en vecka i graviditeten. Resten av den här veckan är en sådan ta mig igenom utan att kola vippen-vecka. Jag har tusen saker på mitt skrivbord och tusen andra saker som jag hellre vill göra. Jag stannade hemma med min envisa förkylning torsdag och fredag och högen verkar ha vuxit när jag var borta. Därför håller jag fokus på att göra vad jag måste göra när jag måste göra det så kan jag göra vad jag vill göra när jag vill göra det. Japp, en sådan vecka it is. Fokus, here I come.

2 thoughts on “Det är mycket som händer just nu

  1. Åh, ni har ju ett alldeles fantastiskt 50-60-talskök – renovera inte sönder det!! 😦 Fatta hur snyggt det är att spreja luckorna (typ vita om man vill ha modernt) och så ett oljat trägolv till. En blandning av underbaraclaras.com och doredoris.blogg.se är ju huuur läckert som helst. 🙂
    Jag är supernyfike på resten av huset, vad är det för byggår? 🙂
    MVH Byggnadsvårdsnörd

    • Vi har pratat mycket om det där köket, men det var i stort behov av att fräschas upp och vi valde att byta ut det. Golvet var för slitet för att oljas upp, vitvaror behövdes bytas och det var dags att byta rör och vattenkranar. Jag är säker på att det hade kunnat bli fint med den rätta inredaren men tyvärr är det inte jag 😉 Köket vi byter till kommer också att bli fint och det blir stilrent och ganska enkelt.

      Huset är byggt 1947. Det har stor potential på många sätt, men det är givetvis också en del att göra med ett så pass gammalt hus. Det här med inredning och byggnadsvård – är det något du jobbar med eller ett intresse? 🙂

Kommentera

