Hej vecka 23!

Igår gick jag in i ännu en ny graviditetsvecka. Enligt appen börjar barnet öka mer stadigt i vikt. Det bubblar och fladdrar i magen men några regelrätta sparkar har jag inte känt. Jag har fått för mig att barnet sover mycket om dagarna och rör sig mer på kvällarna och framåt nätterna. Kanske allra helst när jag sover. Ibland har jag ont i sidan av magen, region längre ner. Det verkar normalt och innebär att livmodern töjer sig. Grodans hörsel förbättras mer och mer nu och hen kan urskilja ljud både inifrån och utanför din kropp. När barnet föds kan det känna igen min röst på tonläge och rytm. Hur häftigt är inte det? Mr har för vana att prata med magen då och då, och det tycker jag är supermysigt! ❤

Just nu saknar jag helt aptit och känner mig osugen på att äta. Jag mår ofta illa när jag äter och det gör också att jag tappar lusten för mat. Min hunger har gått lite upp och ner under graviditeten, och just nu finns varken direkt hunger eller sug. Jag blir ofta mätt fort när jag äter och det känns mest som att jag petar i maten. Mitt på dagen är jag lite hungrigare och äter ofta som vanligt till lunch, men de andra måltiderna är det lite sisådär med. Jag är säker på att barnet tar och får vad hen behöver, men den här olustkänslan inför att äta är inte helt angenäm. Det kan vara kroppens sätt att säga att den vill att jag drar ner på tempot eller så är det ytterligare bara en fas.

IMG_1008

 

 

 

 

4 thoughts on “Hej vecka 23!

    • Jag såg att du också var gravid igen – stort grattis! Det är sannerligen en babyboom i vår och sommar. Helt otroligt vad en fin sommar och höst kan göra för barnaskaffandet 😉

  1. Har du moderkakan i framvägg (som en kudde) eller i bakvägg? Mina 3 grabbar har haft moderkakan som sparkkudde men den som huserar i magen nu har i bakvägg. Rent informationsmässigt så ska jag känna sparkar betydligt kraftigare nu både med tanke på placeringen och barn nr 4 men så uppfattar inte jag det. Men det kanske kommer mer och mer.

    Visst är det en lustig känsla när något rör sig i magen? Himla skumt.

    • Jag har moderkakan i framvägg – så barnmorskan sa på det senaste ultraljudet att det dämpar både fosterrörelser och sparkar. Så jag får ha lite tålamod. Ibland kan jag bara bli lite skev och undra om det verkligen lever någonting därinne. En högst normal tanke givetvis, men onödig.

      Du väntar alltså ditt fjärde barn? Så himla roligt 🙂

Kommentera

