Är du perfekt eller intressant?

Jag håller med Sara när hon skriver att hon tror på positiva affirmationer men att en portion självinsikt inte skadar. Mia är initiativtagaren på temat ”här har ni mig” och jag tokälskar idén. För mig är det viktigt att inte bara visa och dela med mig av en polerad finyta utan jag visa alla delar av livet och mig själv. För livet är ofantligt mycket på en och samma gång, och den polerade yta som så många strävar efter att upprätthålla kan ibland stå mig upp i halsen. För mig handlar livet om mycket mer än perfektion – jag strävar efter andra aspekter och variabler.

Därför tänkte jag haka på Mias och hennes idé om ”här har ni  mig” och mina tillkortakommanden. Håll till godo!

Jag är överkänslig: Jag är känslomänniska. Känslomässigt begåvad heter det visst. Det betyder att jag skrattar när jag är glad och gråter när jag är ledsen, och när jag är ledsen är jag otroligt jätteledsen. Säg någonting elakt till mig och räkna med att jag börjar gråta. Jag känner in och känner av känslorna många andra människor inte uppfattar. Det gör att jag blir mer exalterad eller mer oroad än vad du blir. Fördelen är att jag inte har något pokerface och du vet var du har mig. Känslorna är snabbt ute ur systemet – jag är med andra ord inte särskilt manipulativ.Bara väldigt obekväm. Och ärlig.

Det jag gnäller på hos min partner är sådant jag irriterar mig på hos mig själv: Allt sådant som jag irriterar mig på hos min partner (eller så väl andra människor över lag) är sådant som jag irriterar mig på hos mig själv. Låt mig ta toalettlocket som exempel. Jag har påmint Mr hundra gånger om toalettlocket men efter att han enträget ansträngt sig med nedfällning av detta toalettlock o c h observerat den andra människan i hushållet visar det sig att det är jag som inte fäller ner locket. Och beskyller honom för det.

Jag blir nervös när jag öppnar post: Det är ett märkligt beteende. Det spelar ingen roll om det är brev på från banken, landstinget eller CSN så känner jag en nervöskänsla i magen. En liten hotton där bak i huvudet. Ni vet en sådan ton som hörs i filmer när något otäckt ska hända. Domdomdomdom. Banken kanske informerar om att mitt jobb har räknat fel på skatten i fyra år och att jag måste betala tillbaka flera tiotusentals kronor. Landstinget kanske glömde informera mig om någon obotlig könssjukdom från någon provtagning för hundra år sedan. CSN kanske har tredubblat min återbetalning. Mitt liv ska gå under. Typ.

CSN

Jag får för mig att jag har gjort något fel när någon ber att få prata med mig: ”Kan jag få byta några ord med dig?” Min första tanke:

VAD HAR JAG GJORT?

Som ett barn. Eller kanske snarare som en tonåring som vet att det bara är en tidsfråga innan päronen kommer på den där alldeles jättehemliga grejen som kommer att rasera allt vad förtroende heter. Jag är vuxen och faktiskt har jag inte så stora lik i garderoben. Ändå går jag alltid supermegatoksnabbt igenom i huvudet alla dåliga beslut jag tagit de senaste dagarna. Ibland åren. Det är så dumt så det inte är sant.

Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor: Jag har utbildat mig i fem år på Högskola och har studieskulder på flera hundratusen. Ändå drabbas jag om och om och om igen av känslan att jag är på fel plats. Att jag borde ha gjort någonting annat. Något där mina egenskaper och kvaliteter kunnat användas på annat sätt. Andra dagar är jag fullkomligt nöjd med mitt yrkesval och undrar varför jag tvivlar. För jag älskar det jag gör och jag gör det bra. Samtidigt kan jag inte skaka av mig känslan att jag vill ut på äventyr. Kasta loss ankaret och hitta nya skatter. Kanske är det en strävan av utveckling. Kanske är jag bara dum som inte kan nöja mig med det jag gör.

Hur är det med dig? Är du perfekt eller är du intressant? 

11 thoughts on “Är du perfekt eller intressant?

  1. Åh, gillar den här ‘utmaningen’ så mycket! För alla ÄR ju perfekta – just för att vi har ‘brister’… eller snarare saker vi mest SJÄLVA tycker är brister.

    Och jag är ju också stort fan av positiv konfirmation men som sagt, liten paus och självrannsakan mellan varven är sällan fel.

  2. Ping: Operfekt perfekt – Mina dåliga sidor | Charlotta Sofia springer och trimmar

  3. Ping: Ingen (!) är perfekt! | Rund är också en form!

  4. Ping: Jeanna i all sin grandiosa futtighet | Om du var mina träningstajts – hade du varit svettig nu

  5. Ping: The less attractive me... | Live It, Love It

Kommentera

