Hej vecka 24!

IMG_1063

Äntligen tisdag! Tisdagar är för närvarande lite av en favoritdag eftersom jag får gå in i en ny graviditetsvecka. De senaste dagarna har grodan buffat och haft sig mycket mer än tidigare. Louise, som för övrigt väntar sitt fjärde barn, uppmärksammade mig på att om en har moderkakan och livmodern i framkant är det svårare att känna barnets rörelser. Det tar helt enkelt lite mer tid. På ultraljudet vi gjorde i vecka 20 sa barnmorskan att moderkakan låg i framkant och att det var fullt normalt att jag inte kände så mycket. Men det är mysigt att känna de rörelser jag känner och på kvällarna ligger jag en stund med händerna på magen och känner in hur grodan rör sig. Det är magiskt. Enligt appen har vikten på barnet ökat ganska mycket den senaste tiden och den är cirka 30 cm lång. De kommande veckorna ska vikten femdubblas – barnets alltså inte min. Det är verkligen ett litet barn därinne och nu i princip är det mesta utvecklat och fram till förlossningen ska allting växa till sig och förbättras. Skulle barnet födas nu finns det en liten chans att det överlever.

Förkylningen som jag dragit med i flera veckor börjar avta. Jag har haft rinnande näsa från vecka 8, men de andra förkylningssymtomen börjar minska. Att ha en näsa som inte rinner är något jag innerligt längtar efter. Det verkar som att jag har kommit in i en period när magen känns mindre igen. Eller så har jag bara vant mig vid att ha en stor mage. Oavsett verkar det gå lite upp och lite ner det där. Kroppen är så häftig! Något som är jobbigt är att jag är kissnödig klippt hela tiden och att jag ofta känner ett tryck neråt som gör att jag känner mig kissnödig även om jag inte är det. Att ha en toalett i närheten är viktigt. Som så många andra har jag svårt att hålla tätt när jag nyser eller hostar och jag har inte alls samma kontroll på bäckenbottenmusklerna. Därför är knipövningar otroligt viktigt och jag försöker att få till det någon gång varje dag. I många av gravidyogapassen som finns på Yogobe lägger instruktörerna in det i slutet av yogaklassen och det tycker jag är utmärkt. När en gör knipövningarna är inte särskilt viktigt utan det viktiga är att det blir gjort.

Från en tid in i graviditeten har jag känt att vecka 25 och vecka 30 är två stora mål. Snart är vi där hörrni. På ett sätt känns det helt sjukt att jag har en vecka kvar till det första stora målet och enbart sex veckor till det andra. När vecka 30 har passerat är det verkligen downhill – åtminstone när det gäller tiden. Med den här veckan inräknat har jag enbart 13 arbetsveckor kvar – 15 veckor kvar innan jag går på föräldraledighet med sportlov och påsklov inräknat. Det är ju i n g e n t i n g. Samtidigt som det går så galet sakta vissa dagar känns det som att tiden bara rusar förbi.

IMG_1062

2 thoughts on “Hej vecka 24!

  1. Åh, nu längtar man verkligen efter stor mage och fosterrörelser!
    Angående att vara i ständigt behov av toalett, när jag var gravid med första barnet var vi i Kalifornien 3 veckor. Jag oroade mig för hur det skulle gå med mitt frekventa kissande då. Tack och lov är det inte som här hemma, i USA finns offentliga (ofta fräscha) toaletter överallt 🙂 Så jag kunde pusta ut.

    • Jag tänker att det blir så annorlunda andra gången man är gravid – man vet vad man ska längta efter 😉 Jag tror att jag kommer att se på magen och den växande kroppen på annat sätt när graviditeten är över. Kanske kommer jag att längta efter stor mage igen. Vem vet. Det där med toalettbesöken är jobbigt. Jag behöver se till att ha toalett nära till hands och att sitta på möte eller ha lektion mer än en timme är en kamp. Skönt att folk är förstående!

Kommentera

