Hej vecka 25!

Den magiska milstolpen är här. Låt mig presentera: vecka 25! Jag vet egentligen inte varför vecka 25 känns som en magisk vecka men den gör det. Halvvägs där vecka 20 var givetvis också spännande men det känns som att vecka 25 är en bra bit in i graviditeten. Om fem veckor är det enbart tio veckor kvar till barnets ankomst – det känns ju som ingenting i jämförelse med alla dessa veckor jag har gått igenom.

IMG_1117De senaste veckorna har jag upplevt graviditeten alltmer mentalt påfrestande. Jag tänker mycket. Jag känner mycket. Jag funderar mycket på det ansvar som kommer. För mig är det vissa dagar fortfarande ofattbart att jag ska ta hand om ett barn. Jag är säker på att jag är kapabel till att ta hand om ett barn, och att jag kommer att bli en bra mamma. Däremot undrar jag hur det kommer att bli när barnet är fött – hur jag helt plötsligt ska veta hur jag ska hålla barnet, bära barnet, trösta barnet. Jag har ingen direkt erfarenhet av barn. Hur vet jag vad jag ska göra med barnet? Och ska Joakim veta? Sådant tänker jag mycket på.

IMG_1127Den där fasen när kvinnor får lyster i huden och glansigt hår blev aldrig för mig. Jag har heller inte fått bättre naglar. Min lilla groda stjäl all min skönhet. Det är mycket liv och rörelse i magen. Särskilt på nätterna. Grodan buffrar och mökar och far runt och vissa nätter får jag sannerligen ett smakprov på hur det är att vara småbarnsförälder. Jag vaknar och somnar om och vaknar och somnar om. Ibland vet jag inte vad som är vaket tillstånd eller drömtillstånd. Samtidigt är det otroligt coolt att någonting växer i min mage. Någonting som rör sig och pockar på uppmärksamhet. Nästa tisdag ska vi till barnmorskan för att mäta magen och lyssna på hjärtljuden. Som jag längtar!

Bara det att det finns ett barnrum i huset känns stort. Rummet var rosa från början men vi har tapetserat om det till vitt. Jag vill ha ett neutralt rum. Det har blivit att vi kallar grodan Siri och i nuläget känns det som att det är en Siri. Om det nu är en flicka vill säga – ultraljudet kan ha visat fel. Fast det känns som en Siri och många i min närhet kallar barnet för Siri. Jag har svårt att se att vi skulle döpa henne till någonting annat. Samtidigt är det många som bollar namn och bestämmer vad ett barn ska heta innan och vips kommer det ut någonting helt annat. Vi får se vad det är för en liten krabat som kommer till oss om 15 veckor. Förhoppningsvis. 

6 thoughts on “Hej vecka 25!

  1. Det tyder på att det är en liten prinsessa du bär på. Det sägs att bär man på en tös så tar hon all skönhet och lämnar det mindre klädbära till modern så som finnar, dålig hy, taskig hårkvalite mm.

    • Jag har hört att en flicka stjäl mammans skönhet men det kan ju vara lite av en skröna också 😉 Men jag har sannerligen alla ”symtom” på att det faktiskt är en flicka och hon ger mig taskig hy och dåligt hår. Vi får väl se om det stämmer eller inte när barnet kikar ut 🙂 Kan du inte berätta lite om din graviditet?! 🙂

  2. Jag kände lika dant. ”Hur tusan ska man göra? Jag kan knappt hålla en bebis! När den skriker har jag alltid lämnat tillbaka den till föräldrarna. Jag kan ingenting om bebisar”

    Men det som är tur är behöver man inte kunna allt från dag 1. Man lär sig allt eftersom situationerna dyker upp. Vissa saker behöver man inte kolla upp och annat har jag googlat 100 gånger – 1177 har superbra information. Första månaderna handlade för mig om att lära känna plutten och mig själv i min ny roll.

    • Jag antar att mycket faller på plats när barnet kommer och en behöver inte veta allt från början. Jag kommer att lära mig lika bra som alla andra, men det är så mycket att förstå och ta in i början. Det tar säkerligen lite tid att landa och det är ju naturligt. Så mycket som förändras och blir nytt 🙂

Kommentera

