Saker jag tänker på idag

Äntligen har det börjat hända saker i vårt hus. I början av veckan var elektrikern på plats och igår kom gipsskivor upp på väggarna i köket. I början på nästa vecka kan mattläggarna fixa golvet och hantverkaren kan börja med köket. Prisa Gud! Vi klarar oss givetvis med våra temporära lösningar men jag l ä n g t a r efter ett kök. Dessutom kommer slutresultatet att bli så galet bra. Det kommer det minsann. Pappa, bonuspappa och Mr styr i huset tillsammans om dagarna. Det är svårt att uttrycka hur tacksamma vi är för all hjälp vi får.

Det är inte fult att vara duktig. Den här hysteriska duktighetsmanin som tidvis drabbar både dig och mig är inget att eftersträva. Det där när vi försöker vara allt på en och samma gång. När vi försöker vara duktig duktig duktig till ett hundra procent på livets alla områden samtidigt. När vi jagar för cred och respekt från andra för bekräftelse och yta – det leder liksom ingenvart. Men att vara duktig är inget fult. Den som är duktig är också kompetent och smart och driven och engagerad. Det är sådant som jag vill vara. Prestation och ambition är inte problemet. Problemet är när vi kör slut på varje liten energidepå för att omvärlden ska samtycka i vår duktighet.

Ett hus på Gotland. Jag vet att det är dumt av mig att börja göra planer och drömma iväg redan nu, men hur fint vore det inte med ett hus på Gotland? Joakim och jag kan leka Så mycket bättre på lördagar och göra covers på svenska artisters låtar. Grodan kan springa omkring med sin blöjstjärt och poängsätta. Lockande.

Barnvagn. Det börjar bli dags för att inhandla en barnvagn. Det är många finesser på barnvagnar idag. Det är svårt att välja – för att inte tala om dyrt. Joakim vill ha en lila. Själv vill jag ha en blå. Jag har inte inhandlat någonting till barnet än. Mest för att jag inte har vågat tror jag, men också för att vi haft så mycket annat att lägga våra pengar på. Igår kom Mr hem med barnkläder. Jag dog söthetsdöden.

IMG_1140

Att vara föräldraledig. Kommer jag att älska det eller kommer jag att avsky det? Någonting säger mig att jag kommer att tycka om att vara föräldraledig och att jag inte alls kommer att ha svårigheter att sysselsätta mig. Jag är ju inte direkt den sysslolösa typen. Å andra sidan kanske det där med att vara utan sysselsättning inte är något jag behöver oroa mig för. Jag har hört att det är fart i barn.

Hur Joakim älskar chips. Jag har aldrig sett någon njuta så mycket av att äta chips. Hur han blundar och tuggar och ler på en och samma gång. Han njuter så mycket att jag blir avundsjuk.

Hur jag ser fram emot att träna idag. Jag har inte visat mig på gymmet sedan jullovets sista vecka när förkylningen från helvetet bröt ut. Jag har snorat och snörvlat i flera veckor och därefter kom den hektiska flyttveckan. Nu ser jag ingen anledning till att inte komma igång. Jag behöver komma igång. Jag inleder finfredagen på det upprustade Träningshuset och misstänker att det kommer att kännas skönt i hela kroppen. Jag tänker ofta på min ”vanliga” träning och hur jag saknar att ta i så där på riktigt. Jag saknar min starka, explosiva och rörliga kropp. Samtidigt inser jag mer och mer hur tacksam jag är för den kropp jag har nu. Den må sakna explosivitet och rörlighet, men den är stark och uthållig som bär ett barn. Dessutom har jag fortfarande inte ont någonstans. Jag känner mig tung och trött stundtals, men några fysiska åkommor har faktiskt inte drabbat mig. Det är jag ändå tacksam för.

Vad tänker ni på idag?

2 thoughts on “Saker jag tänker på idag

  1. Min kille är från Visby, så vi är på ön ett par gånger om året. Och ja, hus på Ön is a very good idea!
    Kram Therese S (Malmö)

    • Jag har inte varit på Gotland sedan vi var där på klassresa i 6an. Det var typ 1996 eller något. Men jag tänker att ett hus på Gotland kan vara något att drömma om och vem vet – en dag? 🙂 Kram på dig T!

Kommentera

