28 dagar #sockerstopp

Idag har jag varit gravid i 175 dagar. Att lyssna på kroppen har varit en viktig aspekt för mig och jag tycker att det har varit intressant att göra det. Det är dock svårt att veta vad som är kroppen och vad som är hjärnan när en är hormonstinn och känslomässigt urflippad. I början av graviditeten var jag bombsäker på hur jag skulle vara som gravid. Jag skulle vara som vanligt: energisk, hurtig och hälsosam. Jag har förvisso levt på som vanligt många dagar, men andra dagar har det varit lite mer tvärtom. Andra dagar har jag fått äta upp mina förutfattade meningar.

I efterhand inser jag hur naiv jag var när jag trodde att jag helt kunde kontrollera en graviditet. Jag ville inte bli en sådan kvinna som fullständigt flippade i nio månader. Jag ville vara en sådan kvinna med kontroll och självbehärskning. Nu vet jag hur hemskt lite en kan styra sin graviditet. Än mer vet jag hur otroligt enkelt det är att bilda sig uppfattning om hur någonting ska bli. Att ha en vision är aldrig fel och om jag hamnar i den här situationen igen finns det flertal saker som jag troligen kommer att försöka göra annorlunda men dessa 175 dagar jag sannerligen gjort mig mer ödmjukt. Troligen också mer följsam.

Trots att det är svårt att kontrollera sitt mående och sin kropp går det att ta kommando över det en kan styra över. Jag ses troligen inte som rent ohälsosam, men för mig behöver februari nytt ljus. Jag behöver bättre rutiner. Jag känner att det har blivit något för mycket utsvävningar på sista tiden och jag vet hur lätt det är för mig att hamna helt off track. Det kan bli otroligt svårt för mig att hitta tillbaka till det som får mig att må bra om jag inte har mina rutiner. När jag svävar ut för mycket går min sockerhjärna på högvarv och hittar tusen anledningar till sockerorgier dagligen. Jag känner beroendet lurandes bakom hörnet och att inte redan nu bryta en sådan trend är både dumt och onödigt. Risken är annars att jag hamnar där jag varit så många gånger och i det svarta hålet har jag svårt att ta mig ur. Det vill jag med alla medel undvika och jag har jobbat alldeles för hårt för att rycka på axlarna och tänka: jag är gravid och jag ska ändå bli tjock.

Det är, för mig, fel sätt att tänka och jag tycker att det är viktigt att belysa sina svagheter också. Jag behöver sätta ner foten och faktiskt påverka det jag kan påverka. Jag vill att februari ska styras upp bättre än januari och det innebär att göra bättre val. Det innebär att träna mina planerade pass och att äta bra mat – så bra jag kan utan ett kök. Det innebär att jag ger mig själv 28 dagar helt utan socker. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Som helhet har jag inte kunnat göra så mycket annorlunda  under graviditeten och jag ger inte mig själv dåligt samvete för de utsvävningar som har gjorts. Det är inte helt enkelt att leva med en gravidhjärna. Men! Nu behöver jag styra upp den sista tiden av graviditeten. Framför allt behöver jag erkänna för mig själv när beroendet och svagheten inför det söta pockar på uppmärksamhet och hantera situationen så bra jag kan. Risken är annars att de resterande 14 veckorna av min graviditet förvandlas till en sockerorgie och det är varken bra för mig eller grodan. 28 dagar #sockerstopp är precis vad jag behöver. För att bryta dåliga vanor. För att skapa bättre rutiner. För att göra min vardag enklare och helt enkelt för att må bättre.

IMG_1191

Jag blev otroligt inspirerad av Frida Boisens artikel Nu börjar #godisstopp! som du kan läsa här.

4 thoughts on “28 dagar #sockerstopp

    • Så himla mycket svårare att styra sina hormoner än vad jag trodde. Men vips sitter jag där i samma gamla beroende och nu är det dags att göra någonting åt det. Jag är laddad! 🙂

  1. Jag gillar #sockerstopp! Jag kommer att göra samma sak under februari (med undantag för att jag lovat mig själv en semla). Då kanske jag inte kan kalla det sockerstopp i och för sig? Jag får kalla det #nästansockerstopp 🙂

    • Visst är #sockerstopp bra! Jag behöver liksom bara bryta mönstret och få vara lite mer som mig själv igen. Jag tycker att du får kalla det sockerstopp hur mycket du vill 🙂 Ät din semla och minska på det du vill minska på – så som det passar dig. Jag kommer inte att vara fanatisk på något sätt utan ser till att göra bättre val. Frukt istället för godis och sådant. Så kör på och gör det på det sätt som passar dig och din person! #hejasockerstopp!

Kommentera

