Hej vecka 26!

God morgon vecka 26! Vi firar den nya gravidveckan med ett besök hos barnmorskan för att mäta magen och lyssna på hjärtat. Det var superhäftigt! För varje vecka som går blir det tydligt att det händer mycket med barnet och min kropp. Snart mäts inte barnet från huvud till stjärt längre utan det övergår till ett enhetligt mått. Jag tycker annars att ett mått från huvud till stjärt är ganska rolig . Vid veckans slut väger vår bebis cirka 900 gram. Alltså typ ingenting. Barnet kan andas in och ut, och tränar sig genom att fylla lungorna med fostervatten. Det reagerar på ljud genom att få högre puls och reagerar dessutom på beröring runt den här veckan. På kvällarna ligger vi ofta och buffar på varandra, och jag märker mer och mer att när jag petar på magen rör det sig mer därinne. Att känna sparkar och fosterrörelser är något av det häftigaste jag upplevt. Dessutom är det en skön bekräftelse att känna barnets rörelser – då blir jag lugn.

IMG_1150

Magen växer och det känns som att den blir större dagligen. Hos barnmorskan visade det sig att min mage växte helt enligt normalkurvan och mina värden såg fullt normala ut. Barnmorskan lugnade mig med att det mesta är normalt gällande en graviditet och vad gäller viktuppgång är det otroligt individuellt. Yeey, jag älskar att vara normal i det här avseendet. Jag har nästan varit otrolig för att bli uppläxad på besöket idag med tanke på hur tätt kommentarerna om huruvida jag väntar tvillingar eller inte haglar. Vissa stunder har jag undrat om min mage är den största gravidmagen som någonsin skådats. Problem solved – så är inte fallet. Om jag nu nödvändigtvis behöver förklara mig kan jag komma med att jag är en kort tjej och att jag inte har särskilt mycket plats att gömma tarmar och livmoder och moderkaka och foster och vatten och blod och allt annat härligt som tillkommer med en graviditet. Sedan tänker jag att jag inte behöver att förklara mig – så jag gör inte det.

Vecka 26 – superspännande. På lördag är det 100 dagar kvar till BF. Magi!

IMG_1190

Här är den! Den stora magen. För att inte tala om det tilltagna ryggfluffet, armfluffet och hänger ut över BH-fluffet. That’s me och jag kommer inte att bli en tvillingmamma. Jag är både normal och fin. Yeey! 

 

10 thoughts on “Hej vecka 26!

  1. Du är superfin! Tror vi alla har tankarna om vad som är normalt, stort, litet och bra. Så länge liten mår bra där inne är det huvudsaken 🙂

    • Tack! Jag är helt säker på att alla har de här tankarna och att det är svårt att veta vad som är normalt. Men visst är det så att så länge liten mår bra spelar resten mindre roll. Och min bebis verkar må jättebra och allting verkar vara helt som det ska. Det gjorde mig lugn! 🙂

  2. Du har en jättefin mage och den är absolut inte stor. En liten söt mage. Min första graviditetsmage såg betydligt mindre än vad min mage är idag. Men jag har töjt ut den 3 ggr så det kanske inte är så lustigt plus att jag inte tränat nåt nämnvärt.

    • Tack L! Jag tänker att en blir mer nojig under sin första graviditet eftersom allting är så nytt hela tiden. Jag gillar egentligen min mage och tycker att den är härlig och fin – det är nog omgivningens åsikter som har landat lite fel tror jag. Du har burit på tre barn tidigare så självfallet spelar det roll. Träningen tar vi sen när det här äventyret är över 🙂

    • Det går inte riktigt så fort för mig 😉 men jag tycker att det börjar gå mkt snabbare än innan. 14 veckor kvar – det är faktiskt inte mycket alls. 900 gram är förvisso en hel del och barnet kan överleva. Det känns skönt. 900 gram känns bara så lite i jämförelse med hur mycket kroppen växer.

  3. Jag tycker inte alls att du ska behöva förklara någonting… Om en person som kommenterar inte vet bättre än att alla kvinnor ser olika ut i sin graviditet så tycker jag att det är de som ska förklara vart stenen de bott under de senaste 30 åren ligger…
    Du bär ditt barn, mår gott och strålar! Heja dig, kram

    • Haha! Några har nog bott under en sten under många år, men förvånansvärt är ändå att några som har varit på mig är kvinnor – kvinnor som har fått egna barn flera gånger. Supermärkligt! Men jag behöver faktiskt inte förklara någonting och hädanefter tänker jag inte göra det heller. Jag mår bra – det är huvudsaken. Kram!

  4. Åh så JÄVLA drygt med kommentarer rent utsagt. Jag är också kort. Närmare bestämt typ 159 cm. Och jag fick höra heeeeela tiden hur stor jag var. Det var jag också! Redan i vecka 12-13 började folk fråga, och det måste nog vara ganska ovanligt. Fick höra väldigt mycket om att jag säääääkert väntade tvillingar, samlade vatten som en kamel och fick jordens största lår och arsle (kändes det som, men visst – jag blev stor. Snabbt. Överallt, trots godis/socker/chips/läsk/saft/kakor-you name it-stopp mellan vecka 20 och 40…).
    Det var, på ren franska, asjobbigt!
    Jag har också en problematik med mycket självhat och ätstörda beteenden. Istället för att njuta av graviditeten eller iaf tycka att den var okej, så hatade jag min stackars kropp. Alla kommentarer, ”idealbilder” över hur gravidkroppen ska se ut knäckte mig. Jag var besatt av att läsa och höra om andra viktuppgång. Jag googlade familjelivs-trådar, jag läste bloggar…

    Tyvärr fick det mig också att börja tokbanta efter förlossningen. (Nu berättar jag inte detta för att jag tror att du kommer göra det, men kanske kan det hjälpa någon.) Och när man bantar kan man inte amma (vet att många går ner i vikt av att amma, men många gör inte det också). Jag var så fixerad av att bli smal dvs ”snygg” igen att jag sket i mitt barn.
    Det är något jag haft väldigt dåligt samvete över, och fortfarande kan känna ett stygn av saknad inför. Blir så ledsen när jag ser hetsen, på Instagram är det mammor som har bebisar som bara är några veckor som börjar hårdträna på Träningshuset… träning är väl bra, men det rekommenderas ju inte ens att man ska gå ut så hårt i början! Ta det lugnt i början säger expertisen… men det är la viktigare att bli smal dvs snygg, än att må bra.
    Detta blev visst en novell, men jag eldar helt enkelt upp mig över ämnet.
    MVH Hon som gick upp 30 kg
    (och om det intresserar är vartenda ett borta också…)

    • Älskar din novell! Min mage började blir stor i vecka 12-13 och redan då började kommentarerna. Sedan har jag förvisso sett likadan ut i många veckor – men folk runt omkring verkar ha upplevt det som att jag är gigantisk. Det roliga är att jag hade inte brytt mig särskilt om det varit människor jag har en relation till – familj, vänner, kollegor jag känner osv. De flesta som har kommenterat är människor jag inte har någon nämnvärd relation till (tänk dig främst män på jobbet) och det har liksom blivit svårt att svara något som känns värdigt.

      Jag hatar inte min gravidkropp, det kan jag inte säga, men det har varit en jobbig tid. Därför har jag också varit öppen med hur jag känner – mkt för att belysa hur det faktiskt är och ta bort den fluffiga bilden. Jag tror att många mår dåligt och jämför sig med ”idealen”.

      Jag tror inte att du är ensam om att börja banta eller bli fixerad vid vikten efter förlossningen. Den risken finns för oss alla och vi hanterar alla tiden efter på olika sätt. Jag hoppas att jag kan vara jordnära och närvarande i barnet, men det finns liksom inga garantier. Var inte ledsen hur det var då – du kan inte göra det ogjort. Jag är säker på att du har gottgjort din roll som närvarande mamma många, många gånger. Även om det var en jobbig tid för dig verkar det ju som att du har kommit i form (heja dig med minus 30 kg!) och kanske också mår bättre över mammaroll och kroppen så här i efterhand 🙂

      Och elda upp dig! Det är ett intressant ämne och går att diskutera i så många vinklar och perspektiv. Don’t even get me started på hårdträning kort tid efter. Risken för framfall är stor och musklerna behöver komma tillbaka i n n a n man börjar träna på riktigt igen..

Kommentera

