Jag är ju snygg också – varför har jag glömt det?

”Det är inte så ofta man ser så här fina magar på gymmet” sa en kvinna till mig igår.

Eller hur?! tänkte jag och kände mig genast som den fierce mama jag är. Vilken boost! Gårdagens besök hos barnmorskan och peppande kommentarer från er kära läsare gav mig både perspektiv och styrka. Kanske hade jag helt enkelt en bra dag. Kanske har det tagit mig så här lång tid att landa. Troligen har temamånaden Älska din mammakropp med YOGAMOM365 har också gjort skillnad. Anledningarna spelar mindre roll: min kropp är min kropp och den duger precis som den är. Jag har skrivit det många gånger och jag har menat det varje gång men det innebär inte att det inte är en kamp somliga dagar. För det är det. Men vad tusan – jag ska inte bli mindre de kommande månaderna och snart är den här perioden över. Då väntar nya utmaningar för post preggo-kroppen. 

IMG_1207

Jag hade kanske aldrig reflekterat över min storlek om inte människor i min omgivning hade kommenterat det. Det är svårt att säga. Vi är olika som människor och jag tillhör den känsligare kategorin. Säg någonting om mig och jag funderar och reflekterar över det. Det är så jag fungerar. Att jag har tagit åt mig så otroligt mycket om just kroppsliga kommentarer har troligen med min bakgrund som ätstörd att göra. Kommentarerna har uppenbarligen lett till att jag har känt mig fel. Det är faktiskt svårt att veta vad en ska svara när någon påpekar att en är tjock. Gravid eller inte. Jag vet ju hur många plumpa kommentarer som delas ut om våra kroppar dagligen, och en behöver sannerligen inte vara gravid för att få sin kropp kommenterad. Det är märkligt att vi 2015 fortfarande inte har kommit överens om att inte bry oss om andras kroppar. Vi ska inte jämföra oss och vi ska inte kommentera och värdera vad som är rätt och fel och bra och dåligt. En kropp är en kropp. Punkt.

Mitt fokus är som följer:

Jag mår bra. Jag är lycklig. Som helhet är jag hälsosam och tar hand om mig själv. Det är härligt med en växande mage och en livlig minimänniska på insidan. Jag är fortfarande tämligen rörlig i kroppen. Bortsett från ömmande fötter har jag inte ont någonstans, jag har med andra ord i n g a fysiska åkommor so far. Jag kan yoga. Jag kan styrketräna. Jag kan sköta mitt jobb. Jag kan ta mig upp och ner i sängen helt på egen hand. Likaså gäller toalettstol, badkar och andra stolar. Jag kissar inte på mig varje gång jag nyser längre eftersom jag har varit duktig med bäckenbottenövningar på sista tiden.

Ovanstående innebär att vad vågen visar är mindre viktigt. Dessutom fick jag en härlig påminnelse igår att en graviditet är något av det största en kan uppleva som kvinna; att ge liv till en ny människa i sin kropp. Amen to that sister! Jag är ju snygg också – varför har jag glömt det?

One thought on “Jag är ju snygg också – varför har jag glömt det?

Kommentera

