Ljuvligt naturligt på Åby Säteri

åby

Igår var jag på Åby Säteri i Horn hos urgulliga Lotta som gav mig en helt fantastisk ansiktsbehandling och massage. Jag lovar er – 75 minuter ren njutning! Behandlingen var verkligen ljuvlig och mycket mer djupgående än jag hade tänkt mig. Det var rengöring, peeling och ansiktsmask för ansiktet samt massage för nacke, axlar, dekolletage och armar. Detta för att stimulera cirkulation, lymfa och kroppens viktiga funktioner. Lotta berättade att behandlingen går ut på att stärka, stödja och bygga upp hela kroppen och att den påverkar hela kroppen. Jag kände mig sådär skönt mör i kroppen på kvällen när jag kom hem och huden i ansiktet kändes ren och len. Min hud har aldrig varit så dålig som under graviditeten, men idag känner jag mig mjukare och renare i ansiktet. Det kanske bara är inbillning, men jag tycker att de röda prickarna är färre än vanligt och huden mindre torr.

Jag har inte tidigare varit på Åby Säteri, men det var ett sådant mysigt ställe. Jag har varit nyfiken på vad de erbjuder eftersom de arbetar med ekologiska produkter och använder mycket lokala råvaror. Det gillar jag. Jag bad Lotta berättade lite om sig själv så att jag kunde boosta och kanske inspirera er att uppsöka denna harmoniska plats. Lotta och hennes mamma driver tillsammans verksamheten, och där arbetar de främst med att ta emot kunder på vardagar för kroppsliga och själsliga behandlingar. De tar också emot gäster för spa, övernattning och enklare måltider – både vardag och helg. Lotta är ekologisk hudvårdsterapeut och spaterapeut samt utbildad inom massage, örter, hälsa och livsstil. Vad jag fastnade för är att hon arbetar med rena ekoråvaror och egentillverkade produkter. Allt för att vara säker på att det blir så rent det någonsin kan bli och för att visa hur enkelt det faktiskt kan vara. (Jag måste få henne att lära mig!) Jag valde en ekologisk helhetsbehandling i ansiktet (+ massage för nacke, axlar, dekolletage och armar) men utöver det har hon andra massagebehandlingar. Information av behandlingar hittar du här.

Det var spännande att dela tankar med Lotta om huden och varför vi ska använda rena produkter på kroppen. Hon pratade om att huden är kroppens största organ och en spegel av vårt inre. Huden speglar vad vi äter och dricker och vad vi smörjer oss med. Det speglar hur vi hur vi tänker och hur vi mår – ja huden är egentligen allting som hör vår livsstil till. Ansiktet speglar tydligt hur kroppen mår – finnar, prickar, rynkor, torrhet eller pigmentförändringar. Jag tycker att det är oerhört intressant att kroppen är så fantastisk och vet själv vilken enorm skillnad min förändrade kosthållning har gjort och det faktum att jag använder mer och mer rena hud- och hårvårdsprodukter.

Lotta pratade också om att alla kroppens organ finns representerade i ansiktet. Huden är ett otroligt viktigt skydd för immunförsvaret som ska stöta bort det som kan skada oss. Många tvättar och smörjer sönder detta skyddande lager och hud- och hårvårdsprodukter som innehåller kemikalier och sådant som är farligt för vår kropp. Många människor felbehandlar givetvis också sina symtom på grund av okunskap. Själv är jag säker på att många hudproblem kan minska eller helt avta med hjälp av bättre kosthållning och mer schyssta produkter för huden.

Idag njuter jag av sötman av gårdagens behandling och känner mig avslappnad och omhändertagen. En riktigt fin start på fredagen hörrni. 

2 thoughts on “Ljuvligt naturligt på Åby Säteri

  1. hej igen!! jag skrev till dig tidigare om det här med att få sin mens naturligt. Nu har det äntligen lyckats för mig med efter gravidiet, pcos, amning och allt var det vart. Det jag iofs har använt mig av för att hjälpa naturen lite på traven är progesterall och munkpeppar vilket verkar ha funkat bra. Är det något du har erfarenhet av? Använde du något ”hjälpmedel” för att hjälpa din menscykel el graviditet?

    • Hej!
      Glad att höra att du har fått igång din mens efter många aspekter på vägen. Jag kommer att skriva ett inlägg lite mer ingående om den här biten men för mig har kosthållningen troligen varit den viktigaste vägen till framgång. Att utesluta sådant som stör den hormonella balansen i kroppen tillsammans med träning och återhämtning. Jag har använt munkpeppar och tror verkligen att progesteronkrämen är bra för oss med PCOS eftersom vi har brist på gulkroppshormon. Jag hann dock aldrig börja använda det innan jag blev gravid. Att vara i balans i kroppen verkar på många sätt vara viktigt för oss med den här rubbningen. Men som sagt, jag tänkte att jag skulle skriva lite mer om detta de närmaste dagarna.

      Jag tror att du skrev en kommentar för ett tag sedan (jag är lite förvirrad som gravid OCH hinner inte riktigt med bloggen som vanligt) om kontaktuppgifter? Jag har lagt till min mail i fliken kontakt om du vill höra av dig 🙂

Kommentera

