Hej vecka 27!

Nu börjar till och med jag tycka att veckorna tickar på och att gravidveckorna avlöser varandra. Hej vecka 27 – så fort det går! Om två veckor går jag in i den tredje och avslutande trimestern. Barnet mäts inte längre från huvud till stjärt utan nu ser en till den totala längden – som den här veckan beräknas vara cirka 34 cm. Förutom att magen växer och blir hårdare händer det inte särskilt mycket för tillfället. Barnet sparkar och lever rövare i magen – allra helst om nätterna. Vissa nätter vaknar jag flertalet gånger av brottningsmatchen som verkar pågå bland tarmar och gojs, och jag blir sannerligen förberedd på sömnlösa nätter och aktivitet.

IMG_1264Jag lägger mycket fokus på att stärka ryggen när jag tränar. Starka ben och stark rygg känns som en god förutsättning ju mer framtung jag blir. Vissa dagar får jag tänka något på min hållning för att inte svanka alltför mycket, men som helhet tycker jag att jag bär upp kroppen tämligen bra än så länge. Jag upplever mig själv som ganska rörlig trots den växande magen och kan fortfarande göra många styrkeövningar utan att behöva alltför stor modifikation. Senast igår fick jag kommentar om att det inte ”händer så mycket” med min mage längre. Som tidigare nämnt fick jag stor gravidmage tämligen omgående, men själv tycker jag att det är stor skillnad på magen nu och magen för bara sju veckor sedan. Men visst, magen kom snabbt och hårdheten som har infunnit sig den senaste tiden märker självfallet inte betraktaren vid sidan av.

När renoveringen på nedervåningen är färdig kommer barnrummet inte behöva fungera som avlastningsrum – vilket jag ser fram emot. Det börjar nämligen bli dags för att skaffa spjälsäng och göra fint i rummet till det lilla grodans ankomst. Barnvagn är bestämd och det kändes som ett otroligt stort steg att ta. Jag har aldrig kört en barnvagn i hela mitt liv, och snart ska jag glida omkring med både onge och barnvagn på gatorna. Se opp! Det är alldeles jättestort när en tänker på det. 13 veckor to go – det är typ ingenting.

 

Kommentera

