Vänliga veckan

Igår inleddes Vänliga Veckan som pågår i sju dagar. Det är läkarmissionen som ligger bakom initiativet och menar att det är världens bästa chans att starta nya vänliga vanor och sprida mer vänlighet i världen. Läkarmissionen har ingen insamling kopplad till den vänliga veckan och hoppas därför att de tillsammans med så många som möjligt kan använda den här veckan för att skapa vanor som gör Sverige vänligare. Ett sätt att göra det är att sprida #vänligaveckan eller att anta vänlighetsutmaningar på hemsidan.

vänligaveckanAtt ha positiv inställning och att vara vänlig gör stor skillnad. Det gör skillnad för vårt eget välmående att bemöta oss själva vänligt och det gör skillnad för människor i vår närhet att bemöta dem med vänlighet. Att möta en glad och positiv människa kan förändra en del dag. En ärlig komplimang, en kram eller positiv uppmärksamhet gör skillnad. Mitt arbetsrum är ett gott exempel. Där får en vara precis den en är. De dagar som är mindre bra finns det alltid någon som är glad och positiv och vänlig och som lyfter stämningen. Det blir aldrig en gnällhörna.

Jag försöker att sprida glädje och vänlighet i min omgivning. Jag försöker skapa en tillåtande och trygg atmosfär i mitt klassrum, jag försöker peppa och boosta mina kollegor och givetvis försöker jag att vara en god vän och partner. Vissa dagar är det självfallet svårare än andra dagar, men jag tror att om vi alla arbetar för att hitta positiva inslag i våra liv kommer vi att må bättre. Vi hjälper oss själva till ökat välmående och vi hjälper andra till att må bättre genom att visa vänlighet. Ett gott exempel på hur en kan må bättre i vardagen är ju Vevves tacksamhetstisdag. Att uppmärksamma det goda vi har i livet förändrar hur vi mår. För mig har tacksamhetstisdag många gånger inneburit att jag uppskattar de små sakerna och uppmärksammar ljusglimtarna i vardagen.

Det finns massor av roliga och vänliga utmaningar att anta på vanligaveckan.se Gör det du också!

Kommentera

