Andra veckan i #sockerstopp

Ännu en sådan där njutbar helg har passerat och jag har gjort vad jag känner för – vilat mycket, umgåtts och tränat. Egentligen inte särskilt mycket annat. Hemma har vi snart ett färdigt kök och i salongen går det framåt. Det är typ nytt tak, tapet och golv kvar – därefter voilá! Förutom den här njutbara helgen har också en ännu en sockerfri vecka passerat. Efter dessa två veckor känner jag mig mycket mer välmående än på länge. För att inte tala om stolt. Jag skapade verkligen den förändring jag behövde. Jag tror att det tog runt åtta till tio dagar innan tankar på riktigt kunde skingras och bitar föll på plats. Jag har tagit del av en mycket intressant föreläsning av Bitten Jonsson som skrivit boken Sockerbomben i din hjärna, vilken är boken som fullständigt förändrade mitt liv. När Bitten i sin föreläsning påpekar att beroende är det vi ljuger, gömmer och smyger med nickar jag igenkännande. Våra medel varierar, men jag tror att det är få människor som ljuger, gömmer och smyger med kokt torsk och gurka. Socker, sprit och andra preparat däremot – mycket vanligt! Jag vet idag att beroendet sitter i hjärnan och inte i magen eller i munnen och att göra en förändring i sitt beteende handlar om att arbeta med sin hjärna och sitt medvetande. Jag rekommenderar dig starkt att lyssna på föreläsningen.

 

I förra veckans utvärdering fick jag också en otroligt intressant kommentar av Lotta (ni vet Lotta som gav mig den där fantastiska behandlingen på Åby Säteri) gällande att också söka anledningarna till att en har ett beroende. Där har vi mycket att arbeta med – särskilt när det kommer till att minimera risken för återfall. När jag gick hos min prattant Mona-Britt talade vi mycket om min barndom och varför en gör som en gör längre fram i livet. Många av de beteendemönster en har grundar sig givetvis i uppväxten och så även för mig. Vi är ju på många sätt en produkt av vårt förflutna. Främst vet jag att mitt taskiga och något destruktiva ätbeteende (som på ett sätt är ett självskadebeteende) var som värst under de år jag hade som mest ångest. Jag antar att det var ett sätt att självmedicinera och min drog kunde variera från socker till alkohol till cigaretter och snus. Jag vet också att jag lätt tar till socker som ett sätt att självmedicinera även idag när jag känner ångest eller mår dåligt.

Egentligen har jag aldrig varit ”ren” på riktigt förrän jag bestämde mig att sluta snusa i april förra året. Jag var fast besluten att ge upp snuset utan att ersätta det med någonting annat – vilket blev den första gången i mitt liv. Att sluta snusa och att arbeta för att inte bli fast i någonting annat var den absolut sista pusselbiten jag behövde. Att inte ersätta ett skadligt bruk med någonting annat gör ju att en behöver våga vara i sin ångest istället och tro mig när jag säger att jag har fått träna ofantligt mycket på den saken. Att bli gravid rubbade min värld på många sätt, och jag tror att jag hittade ett legitimt sätt att ha en drog lite mer nära till hands igen. Nog för att jag har jobbat med gamla hjärnspöken under graviditeten, men vissa dagar var det lättare att ta till ett välkänt beteende än att söka nya vägar.

IMG_1325

När en tänker efter är beroende (sådant vi gör som skadar oss själva långsiktigt) som fenomen sjukt intressant och fascinerande. Jag tror ju att så många människor vet att ett självskadebeteende grundar sig i saker en ogärna tar tag i. Vi mår, av olika anledningar, dåligt men undviker att hitta källan till problemet. Enklare är självfallet att stoppa huvudet i sanden än att faktiskt kavla upp ärmarna och göra slag i saken. För mig handlar vardagen mycket om balans. Det är få saker jag bannlyser och helt utesluter eftersom jag vet att det skapar obalans. Dessutom leder ordet aldrig till att jag lätt får en hang up. Att ha balans som gravid är mycket svårare än jag kunnat föreställa mig, men att erkänna sina svagheter och reda ut hinder på vägen leder till framgång på lång sikt. Både jag och min bebis kommer att må bättre utan ett sockerberoende i hasorna – det är jag klippt säker på. Jag laddar för den tredje veckan och välkomnar de positiva effekterna av mindre socker: bättre sömn, schystare humör och mindre plufsighet i kroppen är några effekter jag upplevt under andra veckan.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s