En ska inte ha dåligt samvete för att bli föräldraledig (och det nya köket!)

Inför lovet hade jag bestämt mig för att försöka jobba så mycket som möjligt under lovet. När sportlovet är över har jag enbart n i o arbetsveckor kvar innan jag går på föräldraledighet, och det är mycket som ska klaffa för att jag ska kunna lämna skolan med gott samvete. Lyckligtvis behövde jag bara vakna i måndags och känna att det var ett dumt sätt att tänka – gott samvete? Varför skulle jag ha dåligt samvete för att bli föräldraledig? Stopp och belägg prestationsprinsessan.

Vad som helst kan hända under de tänkta nio arbetsveckorna. Ongen kan bestämma sig för att komma tidigare och kroppsliga mankemang kan leda till att jag inte alls kan arbeta som tänkt. Oavsett är dåligt samvete något jag inte tänker ge mig själv. Jag antar att den känslan drabbar alla som ska bli föräldralediga – att en behöver ordna upp sitt arbete innan en går hem och syndar. Att en är en dålig anställd för att en ska ha barn. Fast det är ju inte sanningen. Att bli förälder är inget en ska ha dåligt samvete för. Att bli förälder är fantastiskt. När jag ser hur effektiva de kollegor som har barn är drar jag slutsatsen att många föräldrar blir mer effektiva och energiska på arbetsplatsen eftersom de har mycket annat att styra med på hemmaplan. Att bli förälder leder på många sätt att en får andra prioriteringar och vi som är vana att enbart tänka på oss själva behöver tänka om. Det gör ju givetvis att jobbet, för många, blir något mindre viktigt. Men det finns inget som heter att lämna arbetet i sticket eller att svika arbetsplatsen för att en ska vara föräldraledig. För let’s face it – de flesta av oss jobbar för att leva. Vi lever inte för att jobba. Det är när vi får för oss att vi inte räcker till och att vi alltid alltid alltid kan prestera lite bättre som vi får allting om bakfoten. Tänker vi på det sättet är vi snart ute på djupaste vatten och lämnar allt enastående som vi gör på våra arbetsplatser i skymundan. På det sättet vill inte jag ha det. Jag kan utan problem bryta mot jantelagen säga att vilken arbetsgivare som helst har nytta av mig. Jag är kreativ och engagerad och driven. Jag är en doer, jag tänker nytt och jag brinner för att göra mitt jobb så bra jag kan.

Av den anledningen har jag gjort väldigt små arbetsinsatser under lovet än så länge. För att vara exakt har jag inte gjort någon arbetsinsats över huvud taget. Och jag har inte det minsta dåligt samvete över det. Jag har istället vakat över mina ägor, sett till att arbetare har kaffe, tränat, vilat, läst böcker och fixat med vårt nya kök. För visst kommer ni ihåg det gröna köket som vi bestämde oss för att fräscha upp? Ett häftigt retrokök som många av er gillade, men som inte riktigt passade just vår stil.

IMG_0999Och nu är vi (läs hantverkaren) äntligen färdig med arbetet. Vi kunde inte vara mer nöjda. Det är Mr som har ritat grunden till köket och Peter, på Renoveringsbyggarna, som vi anlitat har justerat efter våra önskemål och behov. Jag fick till exempel en vinhylla och vi kunde sätta ugn och micro tillsammans för att skapa så mycket utrymme som möjligt. Vi tänkte först köpa kök från IKEA, men blev sedan rekommenderade ett lokalt företag som det talades gott om. Så här i efterhand är vi nöjda med att vi valde att inte göra köket själva. Vi har fått köket precis som vi vill ha det och behövde inte anpassa oss efter standardmått. Helt klart värt att betala något mer och få sitt nya kök helt efter önskemål. Service- och arbetsmässigt är företaget kanon och Emil, killen som framför allt har arbetat hemma hos oss, är riktigt duktig. Går du i köksbytartankar kan jag varmt rekommendera företaget, och dessutom har de 20 procent på kök fram till 31 mars. Bra deal tycker vi.

IMG_1365

Som ni ser har vi inte tagit bort skivorna som täcker golvet. Under gömmer sig ett brunt golv som går i ton med bänkskivan. Det kommer att bli enhetligt och harmoniskt.

IMG_1362IMG_1397IMG_1390IMG_1405Vad vi styr med fortsättningsvis är salongen (vardagsrum + annat rum som slagits ihop till ett stort rum) och hallen. Båda rummen är snart redo för tapetsering och därefter väntar golvläggning. Vi räknar med att vara i hamn om tre veckor cirka. Lagom till det att Mr opererar sin axel och fyller 25. Det blir fint med en paus från renoveringskaos en tid efter det.

6 thoughts on “En ska inte ha dåligt samvete för att bli föräldraledig (och det nya köket!)

  1. Jag läste detta igår och sen har jag tänkt på det hela tiden. Dåligt samvete. Japp (inte marabou japp då). Dels har jag dåligt samvete för att jag har den dåliga smaken att vara kvinna och bli gravid. För att jag ska vara hemma i sju månader under ett ganska kritiskt år. För att jag dessutom är så jobbig att jag är sjuk under graviditeten och sjukskriven. Fan alltså (och jag svär typ aldrig), jag blir så himla irriterad!

    Häromdagen sa en kollega ”din servicenivå är ju…” (här trodde jag att han skulle säga typ: Väldigt hög) ”…lite svajig nu”. Han syftade på att jag jobbar halvtid och knappt ens det. I tisdags kom jag inte ur sängen och var hemma. Jag ursäktade mig, ursäktade att det är som det är, och sen gick jag och nästangrät på mitt rum eftersom jag kämpar som BARA FAN för att göra ett bra jobb. För att jobba igen de timmar jag missade i tisdags när jag var hemma trots att det innebär att jag får bita ihop tills käkarna värker. Trots att jag knappt är kontaktbar vissa kvällar och barnen gråter för att jag inte orkar vara med dem. De ropar inte efter mig längre. De ropar på sin pappa även om jag är två meter bort och han på andra våningen. De säger ”vi kan väl göra det här och det här – sen alltså, när du inte är sjuk längre”. Att jag har dåligt samvete gentemot dem är en sak. Att jag har det mot jobbet är SJUKT!

    • Du ska inte ha dåligt samvete gentemot ditt jobb. Jag förstår att en sådan helkorkad kommentar sätter sig. Jag skulle troligen ta åt mig och inte bara nästangråta på mitt rum utan vrålböla. Jag vet hur du kämpar för att hålla ihop och förstår om ett dåligt samvete gentemot barn och man kommer och går. Jag är säker på att du gör ett bra jobb den tiden du är på jobbet, men jag vill verkligen skicka med dig: DU SKA INTE HA DÅLIGT SAMVETE FÖR DITT JOBB. Vi jobbar för att kunna leva, inte tvärtom. Jag tycker att min graviditet är lång och påfrestande, men har inte en blekaste aning om vad du tvingas gå igenom. Jag tror att ditt mående blir sämre om du tillåter dig själv att ha dåligt samvete för att du inte kan vara supergoa och alltid roliga och uppåt-Beatatjata på jobbet just nu. Du skulle ha bett mannen som gav dig den kommentaren att stoppa upp den någonstans och sedan rapa upp den!

      Du är en fantastisk mamma och fru, och när du inte är illamående preggo-Beata är din servicenivå oklanderlig. Låt ingen sänka dig. Du rockar fett ❤ Massa kramar till dig!

    • Tack! Det gamla köket var charmigt och fint på många sätt, men jag är nöjd med renoveringen 🙂 Jag ser fram emot att dricka plopp-kaffe med dig i det här köket och babbla om allt och inget!

Kommentera

