YOGAMOM 365: Rörlighet

På sista tiden tycker jag att jag har blivit mindre stel i kroppen och att den rörlighet som jag sörjt under graviditeten har blivit bättre. Min kroppskontroll förändrades snabbt när jag blev gravid och under en tid av graviditeten kände jag mig tämligen stel. När det värsta illamåendet och känslan av meningslöshet och olust avtog hittade jag tillbaka till yogamattan och sedan dess har jag gett mig själv tid för yoga, meditation och rörlighetsträning kontinuerligt. Det har hjälpt mig så otroligt mycket under graviditeten och gjort att jag vågat vara mentalt närvarande i mig själv under den stora förändring som en graviditet innebär.

När jag praktiserar yoga som gravid pressar jag aldrig kroppen, men jag arbetar för att bibehålla den rörlighet jag redan har. Eftersom hormonet relaxin mjukar upp bäckenhet inför förlossningen kan många uppleva ökad rörlighet under graviditeten och det är viktigt att vi inte pressar kroppen för hårt – trots att det känns som att det är möjligt. Den här månaden har Malin Berg väglett oss i YOGAMOM365 genom rörlighet och vi har redan kommit till den tredje veckan. Här hittar du inlägget från första och andra veckan.

blogg-ym-feb-v2-ny

Malin har pratat om att göra det enkelt för sig när en är gravid. Att rörlighetsträning och yoga inte behöver vara särskilt avancerat. Ett par övningar räcker för att bli av med den värsta stelheten. Det sättet att tänka tycker jag om, och det har jag sannerligen anammat de senaste veckorna när det har varit mycket för oss med renovering av huset. Små, korta stunder där jag ger min kropp kärlek räcker långt. Jag mjukar upp kroppen korta stunder på yogamattan hemma och jag arbetar med min rörlighet på gymmet – inför själva passet ser jag till att sträcka på och mjuka upp kroppsdelar och efter passet tar jag ofta en stund till någon kort yogasekvens som gynnar rörligheten. Jag tycker att jag märker skillnad från tidigare under graviditeten och är glad att jag lyckats bibehålla mycket av min rörlighet trots viktökning och växande mage. Min kropp talar om för mig när det är dags att dra i bromsen och jag lyssnar på vad kroppen vill. Det är på något sätt alltid mitt mantra – att lyssna inåt och göra det som kroppen tycker känns bra. Ibland gör jag några enkla övningar för att sedan helt ligga och slappna av på mitt yogabolster. Jag tror verkligen att styrketräning och yoga har hjälpt mig under graviditeten och att förtjänsten so far är en graviditet utan kroppsliga problem. Så länge jag slipper att ha ont någonstans är jag tacksam ❤

På Yogobes hemsida under VIDEOS och ”stretch” finns flertal sköna stretchsekvenser att ta del av. Jag rekommenderar er varmt att prova!

IMG_1417-1

 

Annonser

2 thoughts on “YOGAMOM 365: Rörlighet

    • En mycket härlig känsla 🙂 Jag är glad att yogan har funnits vid min sida och att den har varit ett stöd både fysiskt och psykiskt under graviditeten. Kram!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s