Utan socker blir jag fett mer beslutsam

De senaste veckorna har jag kunnat träna på riktigt fint och jag känner att kroppen mår bra av träningen. Jag har satt upp målet att styrketräna tre gånger i veckan. Det är lagom aktivitetsnivå för mig just nu och utöver dessa tre pass på gymmet praktiserar jag yoga – nästan dagligen. Jag försöker att variera träningen och delar fortfarande upp mina pass på ben/rumpa/axlar, bröst/rygg och biceps/triceps. Jag rörlighetstränar inför varje pass och ser till att jag är mjuk i kroppen. Givetvis utför jag övningarna med noggrannhet och god teknik – kontakt med kroppen är viktigast just nu. Dessutom tycker jag att styrketräningen är bra tillfälle att både träna på andningen inför förlossningen och utföra knipövningar. Det blir tre fina fördelar i en.

IMG_1284

På tisdag går jag in i vecka 29 och med handen på hjärtat trodde jag inte att det skulle kännas så här bra i kroppen som det gör vid den här perioden i graviditeten. Efter snart en månad utan socker märker jag att kroppen svarar fint. Under stor del av januari hade jag svårt att hejda mig själv och jag började få cravings på det mesta innehållande sött. Jag såg det som att jag hade två val:1) att gömma mig i graviditeten och se onödiga fettkilon smyga sig på för att jag inte orkade bry mig 2) att sätta ner foten och skapa en förändring för att må bättre. Lyckligtvis valde jag det senare alternativet och så här efter 21 dagar utan socker mår jag otroligt bra. Jag känner mig stark mentalt och jag känner mig stark i kroppen. Jag är inte alls lika svullen i kroppen utan det som växer och blir större är magen – vilket jag kan leva med. Det pratas om att det tar mellan 21-28 dagar att skapa nya vanor och jag är benägen att hålla med. Knappt en månad gör otroligt stor skillnad och skapar möjlighet till att bli fett mer beslutsam. En attityd jag mer än gärna bär upp.  

IMG_1324

Kommentera

