Jag har PCOS och önskar att bli gravid – vad kan jag göra?

Från det att jag tillkännagav min graviditet har jag fått många frågor angående PCOS och graviditet. PCOS är ett ämne som ligger mig varmt och hjärtat och jag vurmar för att kvinnor ska sluta lida i det tysta. För att vi ska kunna hjälpa varandra är det viktigt att dela med sig, och jag kan se det som en skyldighet att skriva om detta när så många människor är drabbade. Att vara gravid trots svår PCOS och cystor i ägglådan är givetvis spännande och helt mirakulöst, men det finns en del saker jag har gjort för mig själv under åren som med stor sannolikhet har tagit mig hit. De flesta kvinnor som tar kontakt med mig är främst intresserade av två frågor:

  • vad de ska göra för att bli av med sin övervikt
  • vad de ska göra för att bli gravida

IMG_1442

Vad kan jag göra för att öka mina chanser att bli gravid?

Mr har skojat mycket (och varit otroligt stolt!) om kvaliteten på sina superspermier och det må ligga någon sanning i det – en ung, frisk mans spermier är troligen starka och livskraftiga men i mitt fall har jag gjort det mesta jobbet själv. Vårdens lösning på att få gång menstruation är ofta p-piller, vilket inte är en lösning om en vill bli gravid. Enligt min mening är syntetiska hormoner så som p-piller aldrig en lösning. Vi ska vara ytterst försiktiga med syntetiska hormoner eftersom de inte samstämmer med våra biokemiska hormoner. För den som hemskt gärna vill bli gravid är det troligen stressande att få höra: jag tror att du ska våga låta kroppen ta den tid den behöver för att hitta tillbaka till sin hormonella balans snarare än att tillsätta sådant som rubbar systemet ännu mer. Det är jag ett levande bevis på.

Jag slutade äta p-piller i december 2012 och i juni 2013 fick jag mens på naturlig väg – alltså ett drygt halvår senare. Då hade jag ätit munkpeppar och gaba som probiotika ungefär lika länge. Efter det har jag fortsatt med munkpeppar (angus castus) till och från fram till det att jag blev gravid i augusti 2014. Vad som framför allt verkar ge bra resultat är progesteronkräm. Vid PCOS har en brist på gulkroppshormon, progesteron, och ofta också tämligen låga nivåer av östrogen – alltså kvinnliga könshormoner. Dock är nivån på progesteron ofta lägre än östrogen och därmed är det just gulkroppshormoner en behöver arbeta för att reglera. Många kvinnor verkar, av olika anledningar, vara östrogendominanta och det kan leda till bland annat svåra PMS-besvär. Därför är progesteronkräm användbar för den som behöver balansera sina hormoner oavsett om det finns en önskan om att bli gravid eller inte.

Vilken inverkan har kosten?

Jag tror att kostens inverkan är den viktigaste framgångsfaktorn. För egen del levde jag i stort sett på socker och gluten fram till för några år sedan och jag är säker på att det har påverkat både tarmflora och den hormonella obalansen. Genom att minska på eller helt utesluta socker, snabba kolhydrater, alltför mycket mjölkprodukter och gluten började jag märka skillnad i kroppen. Jag mådde bättre, jag gick ner i vikt och till slut kom också mensen igång. Jag blev givetvis otroligt boostad och peppad av att få mens, och om möjligt ännu mer motiverad att äta mindre av det som stör kroppen. Om jag hade skadat min kropp med år av överätande av socker och gluten bestämde jag mig också för att arbeta för att självläka – utan vare sig syntetiska hormoner eller mat som inte gjorde gott för min kropp.

Det finns viss forskning som indikerar på att infertilitet kan ligga till grund för outredd glutenintolerans, men forskning om PCOS handlar främst om övervikt och hur en viktminskning kan öka chanserna till bättre fertilitet. Av egen erfarenhet vet jag att enbart ett viktminskningsfokus kan vara stressande, och tror idag att det troligen är bättre att lägga fokus på vad en kan göra med kosten för att öka chanserna till såväl viktminskning som graviditet. Jag tror att det är sundare för oss människor att se till vad vi kan göra för att må bra i våra kroppar än att enbart stirra oss blinda vilka steg vi behöver ta för att gå ner i vikt. Det viktigaste är att försöka gå till sig själv och fundera på hur en kosthållning ser ut. Äter du mycket socker, snabba kolhydrater och gluten kan du med fördel arbeta för att minska på det intaget som ett första steg. Vi är alla olika, men jag tror att majoriteten av oss mår bra av att äta mindre skräp och mer schysst käk som ger kroppen bra energi och näring.

Min rekommendation är lågkolhydratkost – det har åtminstone varit mitt fokus. Det innebär inte att jag inte äter kolhydrater utan snarare just det har skrivit om ovan: jag minskar på eller utesluter helt socker, gluten och snabba kolhydrater i min vardag. Vanligtvis tränar jag hårt och behöver schysst energi för att orka springa snabbt och lyfta tungt. Jag äter sådant som kroppen är avsedd för – kolhydrater med kvalitet, protein och bra fetter. Jag fokuserar på rent käk.

Du pratar om balans i tillvaron – exakt vad innebär det?

En hormonell rubbning tär på kroppen. Rent biokemiskt tär det på kroppen för att insidan inte fungerar som den ska, men dessutom skapar det otroligt mycket stress hos många kvinnor. Att ha svårt att hålla vikten, att ha taskig hy och akne, att ha behåring i ansiktet och på kroppen, att inte ha mens och att ha svårt att bli gravid är stressande faktorer och kanske rentav skamligt för många kvinnor. Genom åren har jag känt mig okvinnlig för att jag inte haft mens – som en man i en kvinnas kropp. Att vara känna sig orolig och stressad för sådana saker skapar givetvis mer stress i kroppen som i sin tur skapar värre rubbning i systemet. Därför kan jag inte nog understryka hur viktigt det är att balansera sin vardag. Det handlar ju om att vara snäll mot sig själv och att ta hand om sig själv. Min upplevelse är att det är mycket som ska samstämma för att ökat välmående ska uppnås – oavsett om du har som målsättning att arbeta med övervikt eller om du önskar att bli gravid. Kroppen är en fantastisk och spännande manick och hur mycket vi än tror att det är vi som styr fungerar det inte riktigt så. Genom att ge kroppen näringsrik och balanserad kost, att röra på sig, slappna av och stressa mindre och sova ordentligt tror jag att du ökar dina chanser till att må betydligt bättre. För egen del hittade jag det mentala lugnet i yoga, och jag vågar påstå att det har hjälpt mig att hitta balansen i tillvaron på ett djupare plan.

20140406-094319.jpg

IMG_0954

Självfallet vill jag tillägga att exakt vad som fungerar för mig nödvändigtvis inte fungerar för dig. Jag är jag och du är du. Jag har dock saknat en alternativ diskussion inom vården gällande kostens inverkan och andra sätt att självläka en obalanserad kropp. Vården har varit mer inriktad på p-piller och andra syntetiska hormoner, vilket jag starkt har velat avstå. Jag var fast besluten att jag kunde göra saker för mig själv, men har inte riktigt mött det stödet inom vården. Det finns hormonbehandlingar som vården erbjuder också och jag har ingen egen erfarenhet av dessa eftersom jag inte har provat. För mig kändes det naturligare att vända mig till den alternativa friskvården för att få hjälp med den rubbade biokemin och min upplevelse är att det har varit en lyckad väg att gå. Det har kostat mig både tid och pengar, absolut, men med facit i hand har jag fått ut mycket av det: enorm kontroll över min egen kropp och stor dos insikt i hur just min kropp fungerar, en välmående och stark kropp och en bulle i ugnen. Jag är tacksam för min resa. 

För dig som är nyfiken finns det intressanta inslag att ta del av på tv4play – du hittar dem här och här. Dessutom finns mycket matnyttigt att läsa om lågkolhydratkost och graviditet hos kostdoktorn. Du hittar inläggen här.

Kram Cilla ❤

 

Annonser

3 thoughts on “Jag har PCOS och önskar att bli gravid – vad kan jag göra?

  1. Jag är också PCO-are, försökt att bli gravid i över ett år. Lade om min träning till att träna mycket mindre, lade om kosten, ätit vitaminer och mineraler som jag hade brist på och fått äta hormontabletter för att få ägglossning. På fjärde kuren tog det sig, äntligen! Fick mitt plus i lördags och är överlycklig! Tog fyra olika gravtest innan jag kunde tro på det! För trodde det var omöjligt. Ser att du skrivit om progesteron, är det ofta som vi med PCOS har brist på progesteron? Tillförlitligt du det även nu under graviditeten? Eller gjorde du det i början? Jag är livrädd för att få missfall :S.
    Tack för en otroligt bra och inspirerande blogg!! Och fortsatt lycka till med din graviditet! / Erica

  2. Hej tack för ditt positiva inlägg. Om man inte vet när man har äggossningen eller kanske inte har den alls ..När börjar man ta prog krämen och hur länge?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s