Rätt attityd avgör allt

Hej sötnosar!

Den här morgonen inleddes med smutti hemma och kaffe på jobbet. Perfekt uppladdning och skön start för den galna torsdagen. Efter jul fick jag nytt schema eftersom en av mina kollegor gått hem för att vara föräldraledig och ersättaren behövde byta ett par positioner med mig för att få ihop både jobb och studier. Jag fick en sovmorgon istället för att gå hem tidigt på torsdagar och för mig spelar det inte roll – flexibel och medgörlig som jag är. Min arbetsdag börjar inte förrän 9.15, men jag kommer alltid till senast åtta ändå. Jag dricker kaffe i lugn och ro och liksom skönstartar dagen. Det är riktigt njutbart.

IMG_1491

Igår hade jag psykbryt över renovering och pengar. Allting blir så fint och bra och ljust och härligt, men det är helt galet vad många hål det finns att fylla så fort en äger ett hus. Jag får handsvett och hjärtklappning varje gång jag öppnar en faktura eftersom jag har insett att allting blir mycket dyrare än vad en har räknat på. Det är så mycket som kostar skjortan och inte visste jag det när jag bodde i lägenhet. Mr är så lugn och omhändertagande och lägger huvudet på sned och säger

Men Cilla, vi har allt vi behöver och vi har varandra. 

Och det är ju alldeles jättesant. Vi har varandra och allting kommer att ordna sig. Samtidigt är det en sak att inte få köphysteri och inhandla finsaker till höger och vänster och en helt annan sak att kunna betala sina räkningar. Men jag älskar honom för att han alltid tar ner mig på jorden och liksom avdramatiserar när jag eldar upp mig. Rätt attityd, fröken.

Häromdagen bestämde jag mig för att rocka den här sista tiden av graviditeten. Min spellista Pussy Power-förlossningspepp var verkligen ett bra första steg. Jag har cyklat sjungades till jobbet och varje gång jag sitter ned vid datorn får jag energi av dessa starka och coola kvinnor. Jag har lyssnat och lyssnat och känner att musiken kommer att vara ett sätt för mig att lättare ta fram den rätta attityden när det känns svårt. När det känns svårt påminner jag mig också om storheten i att bära det här barnet. Jag förminskar inte utmaningen det är att vara på smällen (för boy, det är kanske det mest mentala utmanande jag har gjort!) men jag förstår att väl över på andra sidan kommer vi att få otroligt mycket kärlek. Tänk på den där lilla blöjstjärten som kommer att tulta omkring i vårt hem längre fram. Efter att ha läst Beatatjatas förlossningsberättelser (här och här) blev jag både litet rädd och skrämd men samtidigt pepp. Pepp på att vara förberedd inför förlossningen och pepp på att klara av en förlossning. Det var ett stycke verklighet som jag behövde ta del av och jag inser att jag behöver vara mental förberedd för att inte få en fullständig chock om mitt kön förvandlas till köttfärs.

Så, jag tänker rocka den här sista tiden och jag är helt övertygad om att rätt mental inställning avgör allt. Att ha förmågan till rätt attityd när det är svårt är en av de viktigaste egenskaperna jag har. Vissa stunder kommer det att kännas svårt och kroppen kommer att kännas tung och stor. Jag kommer att ha behov av att få vara fåfäng och ytlig ibland och andra stunder kommer jag att känna mig tjock och glåmig och ful. Det är helt okej. Då tänker jag acceptera att det är så jag känner. Istället för att längta bort från det som är jag just nu kommer jag att fokusera på allt som min kropp kommer att kunna göra för mig när det här äventyret är över. Just nu bär min kropp på ett barn. Men sen, sen kan jag välta traktorsdäck i trädgården, slunga mig i armgång på gymmet och träna på marklyft. Min kropp kommer att ge tillbaka synliga muskler, några färre lager ryggfett och en vältränad rumpa. Allt det kommer – bara inte just nu.

Crazy Thursday och kick ass-attityd hela dagen – så jobbar jag. 

One thought on “Rätt attityd avgör allt

Kommentera

