Godaste kladdkakan på dadlar

Något jag verkligen har saknat under tiden vi varit utan kök är att laga god mat och att baka. Jag tror att längtan har varit så stor eftersom jag under en längre tid under min graviditet inte hade energi till att hänga i köket och laga gott att äta. Nu när jag mår bra och har energi till mer än de vardagliga bestyren tycker jag att det är superroligt att vara i köket. Jag tillagar mer än gärna något extra smaskigt på helgerna och tänker att jag ska ta tillvara på lusten som finns just nu. Om några veckor kan jag bli mer trött igen. Den här helgen återupptog jag en favorit: paleokladdkaka.

IMG_1545 IMG_1543 IMG_1556

Jag har gjort det här receptet på ett par olika sätt och ni hittar två varianter här och här. Den här gången bytte jag pecannötter mot hasselnötter och garnerade med pistagenötter – annars är recepten ganska likvärdiga. Till kakan serverade jag laktosfri grädde och jordgubbar. Vid en andra avsmakning i dag på förmiddagen hade jag också banan till – mycket gott! Både Mr och bonuspappa åt med god aptit och godkände kakan (den går alltså hem hos kräsna sockerråttor också!)

DU BEHÖVER:

2 ägg
1,5 dl mandelmjöl
1 dl hasselnötsmjöl
1 dl riven kokos
5 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
1 nypa havssalt
8 stora, kletiga dadlar
0,5 dl honung
0,5 dl kokosolja

GARNERING
en näve pistagenötter
lite kokosflingor 

Sätt ungen på 175 grader. Har du inte mandelmjöl och hasselnötsmjöl mixar du enkelt mandel och hasselnötter till mjöl i mixer. Därefter mixar du dadlar och kokos – utan nötmjölet. Blanda därefter mandelmjöl, hasselnötsmjöl, kakao, bakpulver, havsalt och vaniljpulver i en skål. Häll sedan i mjölblandningen i mixern och kör vidare på svag hastighet. Knäck därefter i äggen och mixa vidare. Smält kokosfett och häll ner den i smeten under tiden du mixar. Tillsätt honungen sist och smaka sedan av.

Smörj en springform med kokosfett och pudra över mandelmjöl för att kakan inte ska fastna. Häll i smeten – om smeten inte är tillräckligt rinnig för att hällas ut brukar jag fukta fingrarna med vatten och trycka ut smeten/degen i formen. Pudra lite kokos över kakan och lägg på en näve pistagenötter. Grädda sedan i ugnen i cirka 8-10 minuter – inte mer! Kakan ska vara kletig när du tar ut den. Den stelnar när den svalnar. Ställ in formen i kylskåpet i minst en timme, och ta sedan försiktigt loss kakan.

3 thoughts on “Godaste kladdkakan på dadlar

  1. Ping: Veckans matsedel v10 | Härliga Var Dag

  2. Slurp så gott det är! Följde ditt recept och la till en twist 😉 Serverade med grädde, jordgubbar och banan. Hela familjen älskar den!
    Stoppade i små bitar av choklad med lakrits…. Som smälte och sedan blev hårda igen – Y U M!
    Jag gör denna om och om igen!

Kommentera

