Hej vecka 30!

IMG_1574

Den magiska milstolpen är här – vecka 30! På ett sätt känns det nästan ofattbart att jag enbart har tio veckor kvar. Barnet växer otroligt mycket de resterande veckorna och det märks i kroppen att jag har gått in i en annan fas. Jag blir mer andfådd av att anstränga mig och märker att något så enkelt som att läsa högt blir en ansträngning. Jag märker också att jag är betydligt mer hungrig nu än tidigare och är noggrann med mellanmål. Frukt, nötter och smutti är bra mellanmål och i övrigt äter jag ungefär som vanligt till frukost, lunch och middag. Jag har egentligen inga direkta cravings längre. Jag kan ibland rata mat som jag varit sugen på för att det inte känns gott i den stunden, men i övrigt har jag inte några hang ups. Skillnad vad det i början när jag åt allting jag kom över och helst levde på kladdkaka med glass, cheeseballs och lakritsbåtar. Jag misstänker att det är just lakritsbåtarna som kommer att följa mig i löpspåret och på gymmet när det är dags för projekt bli av med mammakroppen.

Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket jag har gått upp i vikt för jag har helt enkelt struntat i att väga mig sedan jul och då hade jag ökat runt 12 kilo. Typ. Det har liksom bara känts negativt och onödigt för mig eftersom jag lätt fastnar i tankar kring vad som är rätt och fel. Att inte bry mig om vad jag väger gör att jag istället fokuserar på hur jag mår och hur min kropp fungerar – vilket jag tror ger förutsättning för ökat välmående. Och i det stora hela mår jag fantastiskt bra. Jag ska verkligen inte klaga. Elaine skriver att hon gått upp lika mycket med sitt andra barn som med sitt första trots att hon har en helt annan graviditet. Hon äter bättre och håller igång med träningen men verkar kroppen genomgå samma viktförändring. Det är ju lite intressant det där, men jag tänker att vi har olika kroppar och att olika kroppar fungerar olika under en graviditet. En del får stora magar och andra får små magar.

IMG_1563

Det allra häftigaste med den här perioden är att vi båda kan känna och se barnets rörelser. Jag märker att det har gjort att det är mycket verkligare för Mr och jag älskar hur han sjunger för grodan på kvällarna. Det är då det är som mest aktivitet, och jag antar att barnet dels reagerar på våra röster och att vi dels kan vänta oss ett tämligen aktivt barn. Det är åtminstone den slutsatsen jag drar efter hur mycket det bökas runt i magen. Om nätterna är det som värst. När jag är stilla är barnet igång och far runt, och vissa nätter blir jag väckt flertal gånger för att vi behöver komma överens om hur magen ska placeras. Värst är givetvis toalettbesöken. På nätterna behöver jag vanligtvis, tack och lov (än!), inte gå på toaletten men dagtid kissar jag m i n s t en gång i timmen. Det kan gå 15 minuter och jag blir så akutkissnödig att jag knappt vet var jag ska ta vägen. Så fort jag ska gå utanför dörren behöver jag ha koll på att det finns en toalett i närheten – annars kan lätt en liten olycka uppstå.

Jag jobbar ju den här veckan och ytterligare sju veckor till och jag känner verkligen att det blir lagom att gå hem två veckor innan beräknad förlossningsdatum. Ett tag kände jag mig stressad och hade dåligt samvete över hela ha barn och lämna jobbet tidigare-grejen men jag har liksom släppt den tanken. No more dåligt samvete för mig. Nog för att en och en annan kollega och några elever kan tänkas sakna mig men som helhet kommer verksamheten på skolan att fortlöpa och fungera precis lika bra. Jag kommer att vara föräldraledig under ett läsår och när jag väl går hem för att föda barn är jag redo att släppa jobbet för en tid – en ganska lång tid om en tänker på det. Men tio veckor hörrni – det är ju verkligen ingenting – let’s boogie!

One thought on “Hej vecka 30!

  1. Jag kan bara reflektera till mina tidigare erfarenheter när det gäller bebisens vaken/sovtid. Mina har haft sin vakentid på kvällen från 21:30-23. Ungefär samma tider som när de väl ha föds. Mina barn har sovit mycket, ätit och bajsat. Mycket hicka i magen, lika mycket utanför magen. Jag tror att man kan påverka bebisens sovtider iaf när det gäller på natten. Jag har aldrig pratat med bebisen vid blöjbyte, knappt tänt nån lampa, bara bytt blöja om det är bajs eller överfull kissblöja. Allt för att påverka att på natten SOVER man. Det är skillnad på dagarna då pratar jag för fullt med bebisen vid blöjbyte, klädbyte, lampor är tända och allt är på så som dammsugare, telefon eller fläkt. Gör inte misstaget och tassa runt när bebisen sover. Vänj henne vid att ljud är rofyllt. När hon sover kanske ni vill passa på och dammsuga, laga mat, baka eller bara lyssna på lite musik. Då gäller det att hon kan sova i oljudet.

Kommentera

