Det luktar vår i luften idag

Hej härliga torsdag!

Hemma hos oss händer det grejer. Bonuspappa Hans jobbar intensivt om kvällarna och snart är tapetseringen i hallen helt färdigt. Det blir så ljust och fint och jag får nypa mig i armen varje gång jag ser det. Ikväll kommer också min pappa och förbereder för golvläggning och i helgen sätter vi igång. Eller ja, vi och vi. Jag kan inte ligga på alla fyra och lägga golv utan jag antar att jag mest tittar på och njuter av att det går framåt. Vanligtvis brukar jag vara engagerad och händig när det kommer till att renovera, men jag har inte gjort särskilt mycket med renoveringen av huset. Det är tur att jag har så många andra människor som kan väga upp min frånvaro av arbetsinsats.

Men sötnosar, känner ni hur det börjar lukta vår i luften? Idag är det, enligt morgonpasset i P3, fössta tossdan i mass – något vi smålänningar tydligen uppmärksammar. Nu kan jag förvisso uttala r helt korrekt och pratar väldigt lite dialekt men tycker fortfarande att riktiga smålänningar pratar hä(r)ligt. De här första dagarna på året som ger de första vårkänslorna gör mig fantastiskt lycklig. Dagarna som skvallrar om bättre tider, mer ljus och gladare omgivning. Efter allt mörker under höst och vinter är ljuset otroligt välkommet och uppskattat och det liksom pirrar till i kroppen när jag tänker på den underbara årstid vi har framför oss. Ju äldre jag blir desto bättre tycker jag om våren och tycker att den ger så mycket. Jag ser fram emot att få byta ut vinterjackan till något mer tunnare och vårigt och att få ta fram ballerinaskor och sandaler. Förvandlingen mellan vinter- och vårgarderoben är en sådan fin symbol för hur mycket lättare allting känns just på våren. Mindre kläder = lättare sinne. Så är det för mig åtminstone. Härliga tider!

IMG_1585

I vanlig ordning kommer jag tidigare till jobbet på torsdagar och unnar mig en stund när jag dricker kaffe i lugn och ro och ser till att börja dagen på bra sätt. Det är alltid något särskilt med torsdagar!

 

Kommentera

