Från trött och håglös till good enough

Jag älskar finfredagar men fy sjutton vad jag har känt mig sliten idag. Typ lika sliten som jag ser ut. Torr och rödprickig hy, strävt och livlöst hår, blek och håglös. Min bebis tar all min skönhet. Hela natten har grodan levt rövare och jag har inte fått särskilt mycket sömn. Är det inte barnet som rör sig ligger magen i kläm eller så ilar det i ljumskarna. När jag vaknade i morse insåg jag att det skulle bli en lång dag.

Jag tycker inte att jag har gnällt så väldans mycket på sista tiden över graviditeten och därför inledde jag dagen med att gnälla med gott samvete och tycka lite synd om mig själv: för utebliven sömn, för att det är jobbigt att andas, för att det är tungt att gå och för att tja – för att jag kan. Och vet ni? Det hjälper att gnälla. Att gnälla kortvarigt för att få ut något ur systemet är bra. En gnäller och därefter är det bra. När en har gnällt färdigt ser en till att skapa en bättre tillvaro för sig själv och sin omgivning. Punkt.

Idag la jag ribban lågt och och bestämde mig för att vara good enough. Istället för att fantisera om att lägga fötterna på soffan i personalrummet och mata Gossip Girl hela dagen bestämde jag mig för ett antal realistiska punkter att genomföra under dagen. När det var gjort kunde jag känna mig nöjd och glad och effektiv istället för att hänga lätt över tröttheten och för det faktum att jag inte hunnit allt jag egentligen skulle göra. Att planera realistiskt är det bästa jag vet för det innebär att känslan som uppstår över att lyckas kan få infinna sig även de mindre bra dagarna. Good enough vet ni – det är bra grejer det. På lunchen piggade jag upp mig själv med att köpa ett par ekoplagg till grodan och när jag kom hem från jobbet överraskade Mr med tulpaner. Sämre kan en ha det.

IMG_1599-0IMG_1603-0

Ikväll förbereder Mr och min pappa inför golvläggning och i morgon sätter vi igång. Om ni visste vilken befriande känsla som kommer att infinna sig när renoveringen på nedervåningen är färdig. Jag längtar längtar längtar! Själv provar jag ett nytt recept på glutenfria piroger och om de blir så smaskiga som jag föreställer mig delar jag det med er i morgon. Slurp! Jag hoppas att ni har en härlig finfredag sötnosar.

/Cilla, som älskar när hon kan vända på humöret med sina braiga knep och rätt mental inställning

One thought on “Från trött och håglös till good enough

Kommentera

