Internationella kvinnodagen

Internationella kvinnodagen är en av våra viktigaste dagar. En internationell kvinnodag innebär inte att alla andra dagar är männens dag – det är ett argument med lågvattenmärke. Att den här dagen finns syftar till det samhälle vi har bakom oss och det samhälle som fortfarande i hög grad existerar; ett samhälle där mannen är norm och kvinnans rättigheter är nedtonade. För mig är den här dagen otroligt viktig. Kvinnor har under lång tid kämpat hårt för lika rättigheter och det är vår uppgift att förvalta dessa och att fortsätta arbeta för ett jämställt samhälle där snopp och snippa värderas lika mycket.

Det spelar ingen roll om vi diskuterar löneskillnader, brist på makt i offentliga rum eller föräldraledighet i vårt land Sverige eller om vi tittar på länder där kvinnliga rättigheter inte existerar alls – det är en viktig dag och de skillnader som finns i varje samhälle är viktiga att belysa.

IMG_1626

Jag är stolt över att vara kvinna och jag är stolt över att vara feminist. Att vara feminist innebär inte att jag behöver sluta raka mig under armarna eller att jag inte kan använda smink. Det innebär inte att jag inte kan vara snygg och smart på samma gång. Feminism handlar om inte om ett manshat eller förtryck av det motsatta könet. Långt ifrån. För mig handlar feminism om jämställdhet och att det är m ä n n i s k a n som ska värderas – inte våra kön. Det handlar om att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och samma skyldigheter. Det handlar om att jag som kvinna har rätt att ta plats och att jag också har skyldighet att ge andra plats. Det handlar om att jag har rätt att få den lön som min kompetens berättigar mig till. Det handlar om att jag aldrig aldrig aldrig ska behöva känna mig nertonad eller nertystad för att jag råka ha en snippa istället för en snopp – vilket skulle innebära att jag som kvinna inte ska behöva tänka på att vara så där lagom framfusig eller så där lagom smart  eller så där lagom kåt för att inte riskera skrämma andra män(niskor) för att jag inte håller mig till de normer som samhället har tilldelat mig som kvinna.

Och tja, där anser jag att vi fortfarande har en bit kvar att vandra i Sverige även om vi lyckligtvis har kommit en god bit på vägen. För att vara del av den rörelse som anser att jämställdhet och lika värde är viktigt behöver jag inte ge upp varken skönhet, rakhyvlar eller intelligens. Inga av dessa attribut behöver förminskas för att vare sig bli tagen på allvar eller för att få kalla sig feminist. Inte alls. En stark kvinna får också gärna vara en attraktiv kvinna – om hon väljer det. Så grattis på fittisdagen alla kvinnor. Jag vill skicka kärlek till er alla unika, starka, vackra, heta, intelligenta och fantastiska stridsfittor, supersnippor och medsystrar ❤

One thought on “Internationella kvinnodagen

Kommentera

