Vår i rabatten idag

Vilken underbar dag det har varit. Vi avnjöt årets första utomhuskaffe på altanen och det kändes så lyxigt på något sätt. Lyxigt för att solen gav sådan energi och lyxigt för att jag faktiskt äger en altan att avnjuta kaffe på. Jag har (givetvis!) storslagna planer för den där altanen och jag längtar till vi är klara med insidan av huset så att jag kan lägga ner energi på att finlira på utsidan. Vi kommer inte ha råd att göra precis allt som jag önskar (har en någonsin det?!) men vi gör helt enkelt det vi har råd med. Nya utemöbler kan vi bara glömma bland alla andra utgifter vi har, men mammas gamla som målas eller oljas om fungerar helt fint. Ett par vitmålade träpallar, några filtar och kuddar och lite blomster så vips – redo för altanhäng. Något annat som kändes lyxigt idag är det faktum att det blommar i våra rabatter. Hej vår! Det känns otroligt vuxet att kunna gå på blomsterspaning i sin egen trädgård. Snart är det dags att börja riva lite i rabatterna och ta reda på vad som egentligen gömmer sig under allt bös – det är nämligen en del att styra med när det kommer till växtligheten men i den bästa av världar orkar jag ligga på alla fyra och fixa i rabatterna de där veckorna jag är hemma och väntar på förlossning.

IMG_1627

Jag tänkte jag skulle visa delar av utsidan på huset för er. Som ni ser är det ett fint altandäck på baksidan och trädgården är stor (syns inte men ni får tro mina ord). Till nästa sommar tänker jag en blöjstjärt som springer omkring och sparkar boll med sin pappa. Jag är inte helt förtjust i färgen på fasaden men det är något vi absolut inte kommer att bry oss om det här året. Vad vi kommer att göra är att måla om stuprännor och fönster – allt annat får vi spara pengar till och ta längre fram. Och jag tänker att en vänjer sig vid de där sakerna en inte är så förtjust i och med tiden känns det liksom oviktigt. Typ. Men visst är det ett hus med potential?

IMG_1542 IMG_1506Annars då? Mr laddar inför sin sista arbetsdag i morgon eftersom han ska operera sin axel på tisdag (igen). Vi hoppas givetvis att allting går bra den här gången. På onsdag vankas det födelsedag för Mr – 25 bast. Det känns som en evighet sedan jag fyllde 25. Som en annan tid. Ett annat liv. En annan människa. Han har önskat frukost på sängen och chokladtårta och till helgen tänkte vi fira lite mer ordentligt. Jag laddar för studiedagar måndag och tisdag och första föräldragruppen på onsdag. Det ska bli spännande att se vilka andra föräldrar vi hamnar med och förhoppningen är ju självfallet att vi ska få mycket gott ur varandra – både innan och efter. Grodan blir allt livligare och på tisdag går vi in i vecka 31. Det är så mycket nedräkning att jag tuppar av snart. 

 

One thought on “Vår i rabatten idag

Kommentera

