Varför får folk tourettes i närheten av gravida?

En av de jobbigaste saker med att vara gravid var att få min kropp studerad och kommenterad. Min kropp förändrades snabbt och jag kunde inte dölja min nya pluffsmage. En av anledningarna till att jag valde att gå ut med graviditeten tidigt var just det; jag orkade inte gömma mig. Jag ville inte hymla. Jag var glad över grodan i magen, och jag kände att jag mådde bäst av att få vara öppen och ärlig. Att försöka piffa till mig fast jag kände mig fel tog på mina krafter. Och krafter är ju inget som direkt finns i överflöd den där första tiden av graviditeten. Jag valde också att berätta tidigt för att jag kände att vi behöver bli mer öppna med graviditeter som slutar i missfall. Om jag hade fått missfall hade jag velat vara öppen och prata om mina känslor. Så mycket som var femte graviditet slutar i missfall, och om vi kan vara mer öppna med hur det egentligen är kan vi skapa ett mer ärligt samtalsklimat. Igenkänning kan bli högre och fler kvinnor och deras partner kan känna att det finns bra stöd. Tillsammans är en mindre ensam.

Kanske var det så att mitt sätt att vara öppen med mina känslor och dela med mig av min kropp gjorde att människor kände att det var fritt fram att kommentera mitt utseende. För vad är det egentligen för märkligt behov vi har av att kommentera gravida kvinnors kroppar? Det är som att omgivningen får tourettes och måste, måste, måste kommentera den gravida kroppen. Det är som att det inte går att låta bli. Är du säker på att det bara är en? verkar vara en återkommande kommentar. Vet ni hur många kvinnor jag har talat med som uppskattar frågan?

Noll. Precis: INGEN.

Jag har inte pratat med någon kvinna som har uppskattat tjockiskommentarer under graviditeten. För det landar sällan särskilt väl och det blir sannerligen inte så där roligt som en del verkar tro. Jag har många växande gubbmagar på min arbetsplats. Jag ser människor som uppenbart har gått upp några kilon på alla möjliga platser jag hänger på, men jag säger det sällan eller aldrig till dem. Framför allt känner jag inte på kroppsdelar utan att fråga. Jag antar att folk menar väl, men de där kommentarerna om hur tjock en är och hur många kilon en har klivit opp hamnar ofta fel. Jag vågar påstå att den gravida kvinnan är medveten om både mage och vikt. Jag tror inte att hon behöver upplysas.

Min bakgrund innefattar övervikt, en negativ kroppssyn och ätstördhet. Jag har arbetat hårt för att bli mer kompis med kroppen. För en sån som mig är ryggsäcken tung nog att bära under en tid när kroppen förändras och blir större. Kommentarer från människor jag inte har någon särskild relation med rörde om i mig. Vissa dagar landade sannerligen kommentarerna om min kropp helt fel. Därför tänker jag så här; säg något snällt istället. Om du måste kommentera den växande magen – säg något som landar litet mjukare. Försök att inte trampa mottagaren på tårna. Och om du inte vill ha din kroppshydda utstuderad och kommenterad kanske du ska låta bli att helt kommentera andras kroppar. Kvinnorna som älskar sina gravidmagar kanske inte tar illa upp, men vi andra – vi andra tar illa upp och tjockiskommentarerna påverkar oss under gravidresan. Tro mig.

2 thoughts on “Varför får folk tourettes i närheten av gravida?

  1. Det är så konstigt att det är okej för folk att fråga en gravid kvinna om det är en eller två! När jagar gravid så fick den frågan hur många gånger som helst.. Men det värsta var nog den gången jag satt i soffan på jobbet och blev nästan utskrattad när det var svårt att komma upp ur soffan! Visst att jag hade mage men varför är det okej att få säga vad som helst. Skulle jag varit överviktig så tror jag ingen skulle gjort sig lustig över det (iofs så skulle det väl varit bakom ryggen då som inte heller är så snällt)..

  2. Ska man säg sånt tycker jag att det kan vara Du lyser! Eller dylikt. Inget om KROPPEN alla. Men gärna nåt positivt om utstrålning eller känsla, det brukar de flesta uppskatta.

Kommentera

