Om snippan som mår bättre

I onsdags var jag på återbesök för att se över mitt ärr efter kejsarsnittet och göra en första uppföljning av tillståndet i snippan. För mig är det viktigt att hålla koll på de nedre regionerna eftersom jag har PCOS och har haft hormonell rubbning tidigare (inga ägg och ingen mens). Att jag blev gravid med Siri var högst oplanerat och inget jag trodde var en möjlighet. Jag hade haft problem med cystor som sprack och blödde under sommaren, och visste att det troligen skulle bli meckigt att skaffa barn. De två-tre senaste åren har jag ägnat åt att självläka min kropp. Min kropp var i obalans både hormonellt och känslomässigt och jag har jobbat jobbat jobbat för att må bättre och för att komma i balans. Kost, träning, yoga, avslappning, sömn, självkänsla och mindre stress; alla delar var viktiga för mitt välmående. Mensen kom tillbaka efter fler år, kroppen började sakta men säkert läka och jag mådde bättre och bättre.

Jag har oroat mig ganska mycket för hur det ska bli med min PCOS efter graviditeten. Jag har läst att en del kvinnor får färre symtom och mindre hormonell rubbning efter en graviditet och att en del kvinnor får det precis tvärtom. Självklart är jag litet rädd för att helt få börja om från början igen – med vikten, men den hormonella rubbningen, med stress och välmående. Det har varit en kamp. En kamp jag inte vill ha ogjord för jag har lärt mig mycket om mig själv på vägen. Många demoner har bekämpats och jag har fått göra om svagheter till styrkor. Men vill jag göra om allihop igen? Not so much.

Läkaren och jag pratade mycket om PCOS och de symtom det ger. Hon menade att jag är ovanligt påläst och berömde mig för att jag tagit så väl hand om min kropp. För mig blev det slutligen så självklart att göra allt jag kunde för att komma i balans och för att ge kroppen en chans att må bra. Att mata kroppen full med syntetiska hormoner och käka sådant som gynnar inflammationer i kroppen kändes fel fel fel. Att må bra blev min morot.

Jag blev positivt överraskad efter undersökningen som visade att snippan mår bättre än vad vi hade kunnat vänta. Läkaren menade att om hon inte hade vetat om att jag haft PCOS hade hon inte reagerat vid undersökningen och menade att det såg normalt ut. Inga cystor! Mycket kan givetvis hända och så länge jag ammar påverkas hormonet östrogen i kroppen – vilket påverkar hur jag mår. Men ändå – det såg positivt ut och det gör mig glad. Jag är förberedd på att det kommer att ta tid innan jag kommer i balans rent hormonellt efter graviditeten, men jag skulle bli megasuperöverlycklig om det visade sig att mina symtom har minskat. Jag har ju ingen aning om jag vill ha fler barn i framtiden, men oavsett är det en god nyhet att veta att det än så länge ser normalt ut. Goda, goda nyheter!

Det gör att jag mer än någonsin vill peppa dig som lider av hormonell rubbning och/eller PCOS att ta hand om din kropp. Det går att självläka kroppen utan att proppa i sig syntetiska hormoner och piller. Det går att ta hand om sig själv med schysst käk och träning samt balansera upp tillvaron på bra sätt med tillräckligt med sömn och avslappning. Jag får ofta mail om vad en kan göra för att må bättre vid PCOS och mina bästa råd är verkligen att bli kompis med kroppen och ta hand om den på bästa sätt. Kroppen är fantastisk och den kommer att berätta för dig när du behandlar den väl.

3 thoughts on “Om snippan som mår bättre

  1. hej!
    jag fick pcos i 23 års åldern och fick mitt första barn genom ivf när jag var 28 år. jag mådde bra både under graviditet och amning rent hormonellt men när jag trappade ner amningen så kom symptomen smygande igen. Jag visste dock precis hur jag skulle göra för att komma i någorlunda balans igen då jag precis som du är oerhört påläst inom kost/träning/mental hälsa/pcos så efter ett halvår utan amning började min kropp fungera så smått igen och jag fick en första mens på hur många år som helst och nu två år efter första sonen sitter jag här med en bulle i ugnen igen!!!! vilket jag aldrig trodde skulle hända. Så två ägglossningar på fem år varav den ena resulterar i en naturlig graviditet måste man ändå säga är fullträff. Jag tror som du att bara vi tar hand om vår kropp på allra bästa sätt så jobbar kroppen med oss oavsett vad vi har för bakgrund med hormonell rubbing eller vad det nu kan vara.
    keep up the godd work!! (jag tror iofs att lite progesterall och munkpeppar gjorde susen för mig i kombo med livsföringen)
    kram

Kommentera

