Yoga är en mammas bästa vän

Något som utvecklats hos mig genom yoga är mitt tålamod. Jag började nosa på yogan under hösten 2012 och därefter har mitt intresse och min praktik utvecklats. Anledningen till att jag ville ge yoga en chans var att jag närmande mig den berömda utmattningsväggen och hann dra i bromsen precis innan en krasch. Jag mådde verkligen skit. Jag var stressad och hade ett konstant adrenalinpåslag. Hjärtat skenade och jag hade ångest. På nätterna hade jag svårt att sova och när jag väl somnade drömde jag mardrömmar som gjorde att jag vaknade kallsvettig. Det var en mörk tid.

Jag började göra det stämningsfullt hemma och testade yoga. Att enbart tända ljus och försöka ta det lugnt i min ensamhet fungerade inte för mig eftersom min hjärna gick på högvarv och tankarna skenade likt en hjord skrämda gaseller. Hammarslag till tiotusen. Jag behövde ett verktyg för att tacka nej till tankarna och yoga visade sig vara ett utmärkt verktyg. Jag lärde mig att landa i min egen kropp istället för att alltid alltid alltid vara i tankarna. Och just då hade jag inte särskilt snälla tankar om mig själv. Jag var oerhört självkritisk. Yogan gjorde mig mjukare på insidan och mer följsam i kroppen.

När jag sedan fick förmånen att prova Yogobe gratis i en månad blev jag hooked. Den där sommaren 2013 förändrade så mycket för mig. Jag började, på riktigt, rota i mig själv och vågade lyfta fram sådant jag stoppat undan så länge inom mig. Jag hade börjat resan, men hittade ännu en väg som hjälpte mig att sätta ord på känslor och upplevelser som fastnat i halsgropen. Jag vet att jag har tiden på yogamattan att tacka för det, och jag vet att yoga har gjort mig till en bättre människan utanför mattan också. Att landa i sig själv utvecklar. Så är det bara.

Därför är jag säker på att yoga hjälper mig som mamma. Vissa dagar är det tålamodsprövande gånger etthundrasju procent att vara mamma. Det går ju inte att resonera med en spädis som skriker wä wä wä och vill ha konstant bekräftelse. Då får en träna på att andas djupa andetag och ta fram det där tålamodet. Och de där dagarna när det har gått i ett och jag knappt hunnit borsta tänderna är jag lycklig för att jag har yogamattan att vända mig till. Extra lycklig är jag givetvis över att faktiskt få lämna Siribarnet till Mr och yoga i 90 minuter helt utan avbrott. Det är nästan lika lyxigt som att få bajsa med stängd dörr, duscha ostört och äta en middag utan barnskrik.

IMG_1323

FÖRE

IMG_1319

EFTER

Kommentera

