Älska din snippa!

Tillhör du en av de kvinnor som aldrig har tittat på sin snippa i en spegel? En undersökning som gjorts på uppdrag av Apoteksgruppen visar att var femte kvinna aldrig har tittat på snippan i en spegel och att enbart 47 procent är nöjda med hur underlivet ser ut. Undersökningen visar också att inte ens var tredje svensk kvinna pratar om sina underlivsbesvär med någon de känner och att få vågar fråga om underlivet på apotek. Hörrni ladies – det är inte bra. Vad är det som gör att vi inte vågar titta, känna och prata om vår allra heligaste snippis?

Apoteksgruppens nya kampanj ”Hej snippan” syftar bland annat till att få oss att prata mer öppet om snippan och att våga ställa frågor om den. En viktig del i kampanjen är att hjälpa flickor i andra länder som har det svårt och där rättigheterna är mer eftersatta än i Sverige. Det gör Apoteksgruppen tillsammans med Svenska FN-Förbundets projekt Flicka – som syftar till att synliggöra och stärka kvinnors rättighet till välbefinnande världen över. Projektet gör ett otroligt viktigt arbeta runt om i världen för att motverka könsstympning och barnäktenskap.

Enligt uppgifter från Svenska FN-förbundet är fler än 700 miljoner av världens kvinnor bortgifta innan sin 18-årsdag. Varje dag gifts 39 000 flickor bort. Varje år hotas även cirka tre miljoner flickors hälsa och välmående av kvinnlig könsstympning – vilket är ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Traditionen att könsstympa flickor förekommer framför allt i stora delar av Afrika, men också i en del länder på arabiska halvön och i Sydostasien.

Få investeringar är så framgångsrika för ett lands utveckling som satsningar på flickor. Utbildade och friska flickor som känner till sina mänskliga rättigheter blir positiva krafter för sin egen utveckling och för dem i sin närhet. Utbildning av flickor skapar sociala och hälsomässiga fördelar. Dessutom innebär det ekonomiska vinster som bidrar till att lyfta hela samhällen ur fattigdom. Kvinnlig könsstympning och barnäktenskap fråntar flickor rätten att själva bestämma över sina egna liv och kroppar, och håller dem kvar i fattigdom. De skadliga traditionerna kränker inte bara den utsatta flickans mänskliga rättigheter, utan hämmar hela samhällets utveckling och fattigdomsbekämpningen generellt.

Apoteksgruppen har tagit fram en necessär som kostar 20 kronor och hela summan går oavkortat till svenska FN-förbundet och projektet Flicka. Från och med september kommer Apoteksgruppen dessutom att skänka 10 kronor till projektet Flicka vare gång en kund köper två intimprodukter från deras eget varumärke; bland annat bindor, trosskydd och tamponger och från och med oktober också graviditets- och ägglossningstest.Jag hoppas att du införskaffar en necessär och hjälper till att bidra till att flickor världen över ska få schysstare rättigheter.

Hej Snippan

Jag tycker att vi pratar allt för lite om våra snippor och jag kan inte förstå detta hysch hysch. Män pillar på sina penisar lite titt som tätt och umgås med dem i tv-soffan. De grabbar tag och ändrar om, inte helt sällan helt in public. De mäter och jämför. Men vi kvinnor, vi ska knipa med låren och tala tyst om våra underliv. Mens är äckligt och den kvinnliga orgasmen verkar svår och mystisk. Inget av det är ju sant, och jag tror att om kvinnor lär sig mer om sina kön och vågar prata underliv, mens, onani och sexualitet kommer vi att må bättre. Många känner någon form av skam och skuld kopplat till att vara sexuell och det är verkligen synd. Jag tycker att vi 2015 borde ha kommit längre än så.

Jag var närmare 25 när min gynekolog skickade hem mig med en spegel för att lära känna mitt eget underliv. Först tyckte jag att hon var lite konstig och alldeles för rättfram. Samtidigt blev det ju ett möte som förändrade samspelet mellan mig och min snippa och sedan dess har jag lärt mig massor om mitt underliv. Och om snippisar i allmänhet. Jag vet inte hur mycket du kan om din snippa, men för att testa dina kunskaper kan du gå vidare till Snippskolan och se vad du egentligen kan. Snippskolan är också framtagen av Apoteksgruppen och syftar till att avdramatisera och sprida kunskap om snippan. Jag fick 17 av 22 rätt och prickade in samtliga delar rätt på bilden nedan. Testa du också!

 snippisen
Och du, älska din snippa!
One thought on “Älska din snippa!

Kommentera

