Ge dig själv möjlighet till hållbar och långsiktig förändring

Den här veckan har jag tänkt mycket på hur tacksam jag är över den balans jag har i mitt sätt att äta. Vad menar jag med det?

Att jag inte behövde börja om från början när det kommer till kosthållning efter graviditeten. Det innebär också att jag inte hattar hit och dit med olika metoder och dieter utan att jag äter på med lågkolhydratkost som grund och fokuserar på schyssta råvaror och mat som är snäll mot kroppen. Jag vågar ta en vecka i taget och litar på processen. Under graviditeten hade jag fortfarande lågkolhydratkost som grund men svävade ut något mer än vad jag brukar – kanske också mer än vad jag mår bra av om en tänker på mitt sockerberoende. Jag gör ingen större grej av det så här efteråt, men jag lägger en reflektion om att om jag blir gravid igen kommer jag ändå att försöka äta något bättre som helhet. Det kanske är en önskan jag har idag och kanske är den som bortblåst vid ytterligare en graviditet, vem vet? Jag gick trots allt upp 20 kilo och jag kan tänka mig att fem-sju kilo av dem hade kunnat undvikas om jag inte hade käkat lite vad jag kände för.

Nå väl.

Det har tagit mig många år att hitta ett sätt att äta som jag mår bra av men som också innebär att jag inte utesluter allt jag gillar eller som gör mig ätstörd. Jag har genom åren provat det mesta faktiskt – pulverdieter, bars, räkna kalorier och points, äta för lite, äta för mycket osv osv osv. Jag har bantat efter konstens alla regler och tappat kontrollen på helgerna eftersom jag var alldeles för hungrig. Jag har kämpat med ett sockerberoende som skapades som självmedicinering för ångest och låg självkänsla. För mig handlar lågkolhydratkost inte om att utesluta kolhydrater fullständigt – för vi behöver dem. Ser en till LCHF-benämningen (som har fått onödigt mycket negativ klang) heter det ju inte no carb utan low carb. För mig innebär det att utesluta eller minska på sådant som inte är bra för kroppen; stora mängder socker, gluten och processad mat. Det innebär inte att jag aldrig äter sådant, men det tillhör inte vardagen. I min kost finns kolhydrater, fett och protein och jag försöker att justera det efter hur jag tränar.

IMG_1561

Skälet till att det är en kosthållning som fungerar över tid är att jag har gjort förändringar som är långsiktiga och hållbara. När jag väl bestämde mig för att ta kontroll över mitt liv var kosten en viktig pusselbit. Att dra i alla växlar på en gång och utesluta allt som inte verkade bra för kroppen var inte längre ett alternativ utan jag ville göra lite i taget. Jag hade ju gjort de där helomvändningarna så många gånger förut. Att räkna och mäta och väga och utesluta saker bara för att skulle bytas ut till att ta en sak i taget. Jag provade alternativa livsmedel och njöt av det jag åt istället för att känna skuld och skam. Jag ville hitta ett sätt att äta som gjorde att jag mådde bra på insidan, men som också gjorde jag orkade träna effektivt och som gav mig de resultat av träningen jag ville ha. Som så många andra överskattade jag mängden mat jag åt för att jag tränade hårt. Den främsta drivkraften var att jag ville må bra. Jag ville ge kroppen en chans att självläka från den hormonella rubbning jag hade. Att jag gick ner i vikt på sikt och formaterade om kroppen med hjälp av träningen blev en fin bonus men det var inte längre den främsta anledningen för att jag skulle käka mat som är schysst för kroppen. När jag inte längre åt för att bli smal och snygg fick mat ny innebörd för mig. Jag är väldigt glad för det idag. Det har förändrat mitt liv. Att jag efter graviditeten inte behöver börja om från början och känna mig osäker över vad som är bra mat för kroppen känns tacksamt.

För många av er är semestern slut och höstkänslan börjar kanske smyga sig på. Känslan av nystart brukar infinna sig och det kan vara en mycket härlig och peppande känsla. Att få starta något nytt. Ibland kan hösten kännas som en andra chans efter semestern, men jag vet också att höstens intrång kan skapa stress hos många. Det är ofta en tid när allting drar igång; inte minst träning och bättre kosthållning efter sommaren. Det behöver inte vara fel. Att börja äta lite bättre är ett bra steg mot ett hälsosammare liv. Vad jag önskar är att du ger dig själv möjligheten att skapa hållbara och långsiktiga förändringar den här hösten. För att du förtjänar det. För att du kan.

Och du. Det behöver inte vara måndag för att du ska börja med lite schysstare vanor. Du kan ta en sak i taget och börja redan idag.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s