Siribarnet fyra månader

IMG_1519 Igår blev Siri f y r a månader. Var tar tiden vägen? Det känns som att vi kom hem från BB alldeles nyss och helt plötsligt har fyra månader passerat. Jag har aldrig varit inomhus så mycket i hela mitt liv. Det är lite av ett antiklimax eftersom min vision och målbild var hur jag skulle promenera med barnvagnen den första tiden. Siri och jag skulle gå och gå och gå och vara ute i den friska luften. Så blev det inte. Jag är glad att bärselen fungerar för tillfället. Det underlättar verkligen och gör att vi kan komma ut lite då och då.

Jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv de senaste månaderna och kanske är det så att en aldrig lär sig så mycket om sig själv förrän en blir förälder. Som förälder har en inte ensamrätt på livet längre. Ingenting blir som förut och det går liksom inte att kämpa emot. Siri och hennes behov är det viktigaste och att vara mamma är absolut något av det största som hänt mig. Att vara mamma är också något av det jobbigaste som hänt mig. Sömnlöshet är det mest osexiga som finns. För att inte tala om amningsbröst som läcker och hänger. Jag vaggar och sjunger och vyssjar hela dagarna, och det finns ingen hejd på vad en gör som förälder för att hålla sin unge på gott humör. Så mycket tårar. Så mycket bajs. Så mycket kärlek.

Den mest irriterande mening en sliten småbarnsförälder kan få höra är: det blir bättre. När Siri skrek de första åtta veckorna och vi höll på att bryta ihop fick vi höra det hela tiden.

DET BLIR BÄTTRE.

Faktum är att det är sant. Den där första tiden är ganska sugit och jobbig när en är mitt i den, men så här efteråt känns den ändå ganska härlig. Jag tyckte att det var döjobbigt att tillbringa alla timmar ammandes i soffan, men så här efteråt inser jag ju att det var en tämligen kort tid. Fast då kändes det som att jag skulle sitta i soffan och maratonamma för alltid. Det blir bättre för att det är roligare med ett större barn. Och jobbigare också förstås eftersom barnet ställer högre krav. Siri är en bestämd liten tjej. En riktig diva. Hon blir tokarg när vi misstolkar hennes signaler, men hin blir hysteriskt lycklig när vi gör rätt. Hon är ofta glad och skrattar mycket. Jag är glad för att vi är två engagerade och närvarande föräldrar med samsyn på hur vi vill ha det.

IMG_1545

Tugga på kaninfot – det är det bäste ❤

IMG_1504-0 IMG_1397 IMG_1451 IMG_1575

I morgon är det exakt ett år sedan vi fick reda på att Siri fanns i magen. Tänk då hade jag ingen aning om hur fint det skulle kännas att ha en egen familj att älska. Tänk att det är min dotter. Tänk att hon är så söt. Jag är otroligt tacksam för att Siri kom till oss.

Kommentera

