Mejerifritt nöt- och fröbröd

Jag har en del glutenfria bröd på lager. Däremot har jag inte lika många mejerifria bröd på lager eftersom jag aldrig helt har varit utan mjölkprodukter tidigare. Även om jag inte käkade så mycket mejeriprodukter innan Siri kom till världen valde jag aldrig bort smör och ost och jag använde alltid fullfeta produkter vid behov. Eftersom Siri inte tål komjölksprotein är det nolltolerans på mejerier. Därmed behövde jag hitta ett glutenfritt och mejerifritt bröd – vilket jag gjorde i LCHF 2.0 som är skriven av Åse Falkman Fredrikson och Anna Hallén.

När jag hade kalas i lördags bjöd jag på deras nöt- och fröbröd och det verkade gå hem hos samtliga. Det är ett bröd där du kan välja de nötter och fröer som du föredrar. Sådana recept gillar jag! Jag följde inte receptet helt utan att bytt ut en del nötter. Prova dig fram och se vad du gillar.

IMG_1839

DU BEHÖVER:

1 dl valnötter
1 dl mandlar
1 dl cashewnötter
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön 
1 dl solrosfrön
1,5 dl pumpakärnor
3 msk chaifrön
1 tsk flingsalt
1 dl kokosolja
6 ägg
kokosfett (eller matfett) till formen
2 msk sesamfrön till formen

Sätt ugnen på 150 grader. Häll nötterna i en skål (de ska vara hela). Tillsätt salt, olja och ägg och blanda noggrant.

Smörj en brödform med kokosfett/matfett och bröa den med sesamfrön. Häll fröblandningen i formen. Grädda brödet i 60 minuter.

Låt svalna under bakduk och skär sedan upp brödet. Perfekt att frysa in, men brödet håller länge i rumstemperatur också.

Kommentera

