För att skapa långsiktig förändring behöver vi hitta balansen

Många människor som vill göra en förändring i livet gör misstaget att gå all in på en gång. Istället för att lägga till några goda vanor och kanske ta bort några mindre bra vanor gör en allt på en och samma gång. Kosten ska förändras radikalt och träningspassen får knappt plats i kalendern; helst ska varje morgon inledas med promenader plus alla träningspass som ska orkas genomföras. No pain no gain, ni vet. Det går bra en vecka eller två, men ganska snart tryter både ork och motivation.

Många gånger har jag gjort den där satsningen; all in på en gång-satsningen. Jag blev så trött på mig själv och på hur jag levde och önskade innerligt att mitt liv skulle förändras fullständigt. Det handlade egentligen inte om att motivationen saknades, utan att jag jagade snabba resultat och ville bli en ny människa som på en handvändning. Det fungerade inte eftersom jag inte gjorde förändringar som fick smälta samman med min livssituation och för att jag aldrig tog lite i taget. Nya vanor behöver tid att sätta sig. People don’t change over night. Det var inte förrän jag vågade förändra lite i taget som resultaten började infinna sig.

Mitt stora problem var att jag inte gjorde förändringar som var hållbara på sikt och som inte ledde till en livsstilsförändring. Oftast orkade jag ju inte ens en hel vecka eftersom jag inte gav kroppen tillräckligt med energi. Jag hade en märklig bild av att smala människor åt lite och tränade mycket och på måndagar skulle jag bli precis som dom. På måndagar skulle jag sätta igång. Det innebär att jag troligen laddade upp och åt precis allt jag skulle kunna tänka mig att sakna ett par dagar innan för att passa på. Det skulle ju dröja så länge innan jag fick äta vad jag ville igen. Så, under ett par dagar åt jag så lite som möjligt och tyckte att jag var otroligt duktig som kunde äta så lite. Det fanns en tillfredsställande känsla i att äta lite för mig eftersom jag hade den där märkliga bilden av att smala människor åt lite. Hade jag tur orkade jag fram till helgen, men eftersom jag inte gav kroppen tillräckligt med energi orkade jag troligen inte svälta mig själv mer än ett par dagar. Med helgen kom frestelserna och jag föll som en fura. Att dessutom dricka alkohol på ett kraftigt energiunderskott kan sällan eller aldrig sluta bra. Och så började jag om igen. På måndag. 

Det viktigaste rådet jag kan ge till dig som vill skapa en förändring är att våga ta lite i taget. Du har kanske börjat och börjat om många gånger. Det har gjort att du har känt dig misslyckad och svag lika många gånger. Det har gjort att du tvivlar på dig själv. Kanske har du fått dig själv att tro att du har svag karaktär. Du är varken misslyckad eller har svag karaktär. Du behöver bara ge dig själv möjligheten att lyckas genom att göra lite i taget och genom att hitta en balans i tillvaron.

Livet behöver inte vara svart eller vitt. Det behöver inte vara antingen eller. För att vara en människa som tar hand om sig själv behöver du inte säga hejdå och bye bye till att du tycker är roligt och gott. Det handlar snarare om att hitta en balans. Det handlar om att ge din kropp och din själ förutsättningar för att må bra. Att lägga till och ta bort i varsam takt istället för att göra alla förändringar du kan tänka dig på en och samma gång. Och går det åt pipsvängen på en torsdag behöver du inte lägga dig platt fall och vänta till nästa måndag. Alla dagar är nya dagar och det innebär att du kan fortsätta att göra bra val vilken dag som helst även om det blev lite dikeskörning på en torsdag. Du måste inte vänta till nästa måndag – veckan är inte förstörd.

Om du har bestämt dig tycker jag att du ska våga ge dig själv tid. Rom byggdes inte på en dag. Våga ta en sak i taget. Det kommer att ge utdelning på ett sätt som snabba resultat aldrig kan ge. En. Sak. I. Taget. För att du vågar, kan och är kapabel. För att du är värd det.

Kommentera

